گپ تحصیلی چیست؟ + راه های توجیه گپ تحصیلی

گپ تحصیلی چیست؟

گپ تحصیلی-گپ تحصیلی چیست؟

مفهوم گپ تحصیلی در اپلای چیست؟

گپ تحصیلی یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید برای تحصیل در خارج از کشور در نظر بگیرید. اهمیت گپ تحصیلی برای تحصیل در بعضی از کشورها بسیار بالاست (مثل تحصیل در کانادا) و برخی دیگر از کشورها نیز وجود دارند که اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌دهند (مثل ترکیه).

به عنوان دانش‌آموز یا دانشجو ممکن است بنا به دلایلی در طول تحصیل، مدتی تحصیل را رها کنید. بعضی دانش‌آموزان یک‌سال یا بیشتر را برای آمادگی برای کنکور صرف می‌کنند یا اصطلاحا پشت کنکور می‌مانند. شما به عنوان دانشجو ممکن است پس از اتمام دوره لیسانس یا فوق لیسانس، بنا به دلایلی مانند اشتغال، ازدواج، آمادگی برای مقطع تحصیلی بعدی و … مدتی از تحصیلات آکادمیک دست بکشید. تمامی این وقفه‌های ایجاد شده در حین تحصیل، گپ تحصیلی هستند. در واقع هر وقفه‌ای در حین تحصیل را گپ تحصیلی می‌نامند. معمولا گپ تحصیلی بین دو مقطع تحصیلی بیشتر اتفاق می‌افتد.

زمانی که می‌خواهید برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنید و گپ تحصیلی داشته باشید، سفارت‌خانه‌ها و دانشگاه‌ها دلیل گپ تحصیلی شما را جویا می‌شوند. اگر بتوانید گپ تحصیلی خود را به خوبی و با مدارک معتبر توجیه کنید و بتوانید مسئولان مربوطه را قانع کنید، بخشی از مسیر پُر پیچ و خم اخذ پذیرش را طی کرده‌اید.

به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، حتی در مورد گپ تحصیلی. اگر هنوز در کارنامه تحصیلی خود گپ تحصیلی ندارید و می‌خواهید با خواندن این مقاله از عواقب وجود گپ تحصیلی در رزومه‌تان مطلع شوید، باید به طور شفاف اهداف آینده خود را مشخص کنید.

اگر قصد دارید تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه دهید، با خود سبک و سنگین کنید که دلیلی که می‌خواهید بنا به آن در تحصیل خود وقفه بیندازید، ارزشش را دارد و تاثیرش در راه رسیدن به هدفتان چیست. دلیل بسیاری از ناکامی‌ها این است که هدف مشخصی در زندگی خود نداریم و مدام اهدافمان را تغییر می‌دهیم.

اهمیت گپ تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

جواب به این سوال در یک کلمه قابل بیان نیست. همه چیز بستگی به کشور یا دانشگاهی دارد که قصد تحصیل در آن را دارید. برای گرفتن پذیرش از برخی دانشگاه ها گپ تحصیلی اهمیت زیادی دارد، ولی برخی دانشگاه ها اصلا اهمیتی به میزان گپ تحصیلی نمی‌دهند.

اهمیت گپ تحصیلی بیشتر برای گرفتن ویزای تحصیلی است. برای اخذ ویزای تحصیلی باید افسر پرونده را قانع کنید که هدف شما واقعا تحصیل است و قصد دیگری ندارید. هنگامی که گپ تحصیلی شما زیاد باشد، اثبات این موضوع سخت می‌شود.

دقت کنید که در جمله بالا از کلمه سخت استفاده کردیم. بنابراین به این معنا نیست که گرفتن ویزای تحصیلی با گپ تحصیلی زیاد، غیرممکن است. راه هایی بسیار خوبی برای توجیه گپ تحصیلی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید افسر پرونده را قانع کنید. در ادامه تعدادی از این راه ها را بیان خواهیم کرد.

گپ تحصیلی چیست؟

تاثیرهای مثبت گپ تحصیلی بر تحصیل در خارج از کشور

همان ‌طور که اشاره شد، اگر بتوانید از گپ تحصیلی برای افزایش مهارت‌ها و افزایش سطح علمی‌تان استفاده کنید که البته گپ تحصیلی‌تان خیلی هم نباید طول بکشد، می‌تواند تاثیر مثبتی بر پذیرش از دانشگاه‌های خارجی داشته باشد.

اگر بتوانید از گپ تحصیلی برای افزایش مهارت‌های زبان‌ خارجی خود استفاده کنید و بتوانید نمرات خوبی در آزمون‌های زبان کسب کنید، توانسته‌اید نقطه قوت برجسته‌ای به رزومه خود اضافه کنید. از آن‌جایی که نمره‌های بالای آزمون‌های زبان ( تافل و آیلتس) تاثیر خوبی در به چشم آمدن شما از جانب اساتید دارد، با کسب نمره بالا در آزمون‌های زبان، تهدید گپ تحصیلی را به فرصتی درخشان تبدیل کرده‌اید.

هم‌چنین در گپ تحصیلی می‌توانید درآمد کسب کنید و بتوانید از پس بعضی از هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور برآیید. به فرض این که بتوانید موقعیت تحصیلی با فاند کامل را از دانشگاه خارجی به دست آورید، برای پرداخت هزینه‌های آزاد کردن و ترجمه مدارک، هزینه بلیط هواپیما و هزینه‌های حداقلی دیگر نیاز دارید مبلغی را پس‌انداز کنید. اگر پس‌انداز کافی برای پرداخت این هزینه‌ها را ندارید، یا باید این مبالغ را فراهم کنید یا قید تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را بزنید. پس به ناچار باید از گپ تحصیلی برای پول درآوردن و پرداخت هزینه‌های حداقلی تحصیل استفاده کنید.

هم‌چنین از فاصله گپ تحصیلی می‌توانید برای آماده کردن خود برای زندگی در کشور مقصد بهره ببرید تا پس از ساکن شدن در کشور دانشگاه مقصدتان خیلی شوکه نشوید.

گپ تحصیلی چیست؟

تاثیرهای منفی گپ تحصیلی بر تحصیل در خارج از کشور

احتمالا زمانی که عبارت گپ تحصیلی به گوشتان می‌خورد، بار منفی آن بیشتر به نظر می‌آید. شاید مهم‌ترین اثر منفی گپ تحصیلی، جویا شدن مامور سفارت‌خانه از دلیل گپ تحصیلی برای صدور ویزای تحصیلی و مسئولان پذیرش و اساتید دانشگاهی است که البته راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید این چالش‌ها را پشت سر بگذارید.

در واقع سفارت‌خانه و دانشگاه مقصد، مهم‌ترین موانعی هستند که اگر گپ تحصیلی داشته باشید، باید با موفقیت از آن‌ها عبور کنید. اگر در زمان تحصیلتان در ایران گپ تحصیلی داشته باشید، زمانی که می‌خواهید ویزای تحصیلی بگیرید، مامور سفارت‌خانه دلایل گپ تحصیلی را از شما جویا می‌شود که باید بتوانید دلایل محکمی ارائه دهید که مامور سفارت‌خانه را قانع کنید تا ویزای تحصیلی برایتان صادر شود.

دانشگاه‌ها نیز قانون‌هایی دارند و به دانشجویانی که گپ تحصیلی طولانی مدت دارند، اجازه پذیرش در دانشگاه را نمی‌دهند. البته مدت زمان گپ تحصیلی از نظر دانشگاه‌های مختلف معناهای متفاوتی دارد و در دانشگاه‌های مختلف میزان آن کم و زیاد است. استادی که قرار است در دانشگاه خارجی دانشجویش شوید نیز ممکن است به گپ تحصیلی شما واکنش نشان دهد و دلایل وجود گپ تحصیلی را جویا شود. البته می‌توانید با رزومه‌ای قوی و سطح علمی بالا، استاد را برای پذیرش متقاعد کنید.

گپ تحصیلی می‌تواند مشکلات تحصیلی دیگری هم برایتان ایجاد کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. پس از یک گپ تحصیلی و دوری از مطالعه و تحقیق، برای برخی دانشجویان دشوار است که دوباره به شرایط درس وتحصیل برگردند. دانشجو باید بتواند دوباره به زندگی‌اش بر اساس مطالعه و تحصیل نظم دهند.

  2. اگر گپ تحصیلی خود را به بطالت بگذارنید و روی بالا بردن مهارت‌ها و افزایش سطح دانش خود در زمینه تحصیلی‌تان یا آماده کردن مقدمات تحصیل در خارج از کشور وقت نگذاشته باشید، عملا به بهانه آمادگی برای تحصیل در خارج از کشور، وقت خود را هدر داده‌اید. اگر در مدت گپ تحصیلی نتوانسته باشید، ارزش افزوده برای خودتان فراهم کنید، فقط تاثیر منفی گپ تحصیلی را به رزومه تحصیلی خود اضافه کرده‌اید.

 روش های توجیه گپ تحصیلی

اگر گپ تحصیلی بالا دارید و قصد گرفتن ویزای تحصیلی دارید، باید به شیوه های مختلف آن را توجیه کنید و افسر پرونده خود را قانع کنید که به دلایل موجه، میان مقطع های تحصیلی شما فاصله افتاده است و واقعا قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید.

برخی از راه های عمومی و رایج که به منظور جبران گپ تحصیلی استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

خدمت سربازی برای آقایان

یکی از بهترین دلایل برای توجیه گپ تحصیلی آقایان، خدمت سربازی است. ولی توجه کنید که خدمت سربازی حداکثر ۲۴ ماه است و فقط میتواند دو سال از گپ تحصیلی آقایان را پوشش بدهد. در ضمن آگاهی داشته باشید که به منظور استفاده از آن باید اصل و ترجمه کارت پایان خدمت معتبر را ضمیمه مدارک کنید.

داشتن بیماری خاص

داشتن یک بیماری خاص برای ادامه ندادن تحصیلات از دیگر دلایل قابل توجیه برای گپ تحصیلی است. دلایل پزشکی اغلب مورد پذیرش دانشگاه‌ها و افسر کنسولی قرار می‌گیرد. برای استفاده از این روش باید مدرک پزشکی معتبر ارائه کنید.

ازدواج

توجیه تاهل و برگزاری مراسم ازدواج، یکی دیگر از دلایلی است که می‌توانید برای توجیه گپ تحصیلی استفاده کنید، اما با این روش هم نهایت دو سال از گپ توجیه خواهد شد.

طی کردن دوره‌های زبان

در فاصله بین تحصیل می‌توانید از توجیه یادگیری و گذراندن دوره‌های آمادگی برای شرکت در کلاس‌های زبان  و اخذ مدرک های زبان (آیلتس یا تافل و …) استفاده کنید.

فعالیت‌های شغلی

یکی دیگر از توجیه ها برای گپ تحصیلی، فعالیت شغلی است. می‌توانید اشاره کنید که فعالیت شغلی شما مرتبط با رشته تحصیلی شماست و مدارک لازم در این خصوص را ارائه کنید.

بارداری برای خانم‌ها

برای خانم‌ها، بارداری و نگه داری از کودک می‌تواند دلیل مناسبی برای توجیه مدت مشخصی از گپ تحصیلی باشد.

سخن پایانی

در این مقاله مفهوم گپ تحصیلی و راه های جبران آن را توضیح دادیم. اما توجه کنید که روش های گفته شده در این مقاله صرفا تعدادی روش عمومی برای توجیه گپ تحصیلی بود. به جز این روش ها، برای هر فرد راه های اختصاصی دیگری نیز برای جبران گپ تحصیلی وجود دارد.

حتی اگر شما زیاد است، نباید ناامید باشید. شما با ترکیبی از روش های مختلف می‌توانید آن را توجیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست