پشت پرده آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ-کشور آلمان

آوسبیلدونگ آلمان چند صباحی است که بسیار معروف شده است. خیلی ها از آن به عنوان راحت ترین راه مهاجرت به آلمان یاد می کنند. حتما شنیده اید که برای مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ به آلمان نیازی به تحصیلات دانشگاهی و سابقه کار ندارید. شما حتی نیازی به مهارت خاصی هم ندارید. تازه آیلتس یا تافل هم لازمتان نمی شود. پس چه عالی! همین الان چمدان خود را ببندید و به پیشرفته ترین و صنعتی ترین اقتصاد اروپا مهاجرت کنید. اما آیا واقعا به همین سادگی است؟ قطعا نه! پس چه چیزی پشت پرده این طرح آلمان وجود دارد؟ اصلا چرا باید یک کشور بسیار مطرح دنیا بخواهد افراد بی مهارت و بدون تحصیلات عالی را به کشورش راه دهد و به آن ها حقوق هم بدهد؟ آیا کاسه ای زیر نیم کاسه است؟ بیایید با هم جزئیات آوسبیلدونگ آلمان را کشف کنیم.

وسبیلدونگ چیست؟

آوسبیلدونگ یک کلمه آلمانی به معنی کارآموزی است. اگر بخواهیم با یک مثال ساده و ملموس آن را توصیف کنیم، همان دوره فنی و حرفه ای خودمان است. دوره های فنی و حرفه ای مناسب کسانی هستند که تمایلی به تحصیلات دانشگاهی ندارند. این افراد با شرکت در این دوره ها مهارت هایی کسب می کنند که آن ها را برای کارهای عملی آماده می کنند. مهارت هایی مثل برقکاری ساختمان، نقاشی، تعمیرات، آشپزی و غیره.

اما کشور آلمان چرا می خواهد آشپز و برقکار را از خارج وارد کند؟ آیا جمعیت ۸۰ میلیونی آلمان نمی تواند پاسخ این نیاز را بدهد؟ نه، نمی تواند. آلمان با معضل رشد منفی و پیری جمعیت مواجه است. این جمعیت پیر از پس کارهای عملی که گاها نیروی جسمانی لازم دارند بر نمی آید. در نتیجه آلمان به نیروی جوان نیاز دارد.

پس فهمیدیم که آوسبیلدونگ جذب و تربیت نیروی جوان مهاجر برای گرفتن مشاغل خاصی در آلمان است. این دوره کارآموزی شامل مباحث تئوری و عملی است. البته نسبت تئوری به عملی بودن دوره بستگی به رشته مربوطه دارد. این دوره فنی از ۱ تا ۴ سال زمان می برد. طرفین قرارداد در آوسبیلدونگ آموزشگاه ها و کمپانی های آلمانی هستند. شما دروس تئوری را در آموزشگاه و مهارت های عملی را در کمپانی مربوطه یاد می گیرید.

انواع آوسبیلدونگ

به طور کلی دو نوع آوسبیلدونگ در آلمان وجود دارد. مدرسه ای و دوگانه. نوع مدرسه ای ۱ تا ۳ سال طول می کشد و شامل مهارت های حوزه سلامت، طراحی، فروش و فنی است. در این نوع آوسبیلدونگ دروس تئوری بیشتر از عملی هستند. توجه داشته باشید که برای مهارت های حوزه سلامت به کارآموز حقوق داده می شود. برای سایر مهارت های این حوزه حقوق پرداخت نمی شود.

در نوع دوگانه ۲ تا ۴ سال زمان برای یادگیری لازم است. در این نوع از آوسبیلدونگ دروس عملی بسیار بیشتر از تئوری مورد توجه هستند. شما برای کسب مهارت های عملی در یک کمپانی آلمانی کارآموزی خود را می گذرانید. در این نوع از آوسبیلدونگ بر خلاف نوع اول، برای کار در کمپانی مربوطه به شما حقوق داده می شود. این حقوق با توجه به نوع رشته شما متفاوت است و هر سال که تجربه شما بالاتر می رود این حقوق بیشتر می شود.. توجه کنید که مدرکی که بعد از اتمام آوسبیلدونگ دریافت می کنید برای ورود به دانشگاه به کار نمی آید.

آوسبیلدونگ هم شرایطی دارد!

آیا همه می توانند برای آوسبیلدونگ اقدام کنند؟ نه، باید یک سری حداقل ها را داشته باشید تا بتوانید برای آوسبیلدونگ اپلای کنید. مهم ترین قدم در آوسبیلدونگ این است که شما باید زبان آلمانی را بدانید و مدرک آلمانی در سطح B1 را هنگام اپلای کردن ارائه دهید. به این خاطر که تمام دروس تئوری به زبان آلمانی تدریس می شوند و در محل کار نیز همه به زبان آلمانی با هم صحبت می کنند. همچنین شما باید حداقل مدرک دیپلم خود را در کشور مبدا گرفته باشید. اگر شما مهارت خاصی را بلد باشید مثل کامپیوتر یا مهارت های فنی، برای شما امتیاز مثبتی به حساب می آید.

از نظر سن نیز باید گفت که بهترین سن برای آوسبیلدونگ ۱۶ تا ۲۵ سال است. البته برای مهارت هایی مثل دستیار پزشک، بهیار یا پرستار سنین بالاتر هم شانس اقدام برای آوسبیلدونگ را دارند. هر چقدر نمره زبان و معدل شما بالاتر باشد شانس شما برای بردن رقابت در آوسبیلدونگ بیشتر است. همچنین شما باید برای دورانی که حقوقی دریافت نمی کنید از پس هزینه های زندگی خود بربیایید.

منفعت آوسبیلدونگ برای آلمان

قطعا کشور پیشرفته ای مثل آلمان هیچ برنامه ای را بدون داشتن منفعت در جهت پیشرفت آلمان انجام نمی دهد. همانطور که گفته شد جمعیت این کشور رو به پیری است و در نتیجه نیروی جوان زیادی در دسترس ندارد. از این رو برای کارهای فنی و عملی که نیاز به افراد جوان دارد اقدام به طرح آوسبیلدونگ کرده است. در این طرح که طرفداران آن بیشتر از کشورهای در حال توسعه هستند آلمان می تواند افراد جوان را در قالب کارگران ماهر تربیت کند. بله، کارگر ماهر! این دقیقا اصطلاحی است که کشور آلمان از آن در طرح آوسبیلدونگ یاد می کند. این افراد از سنین پایین وارد آلمان می شوند، مهارت و دانش لازم را یاد می گیرند و پس از اتمام دوره در همان کمپانی مشغول به کار می شوند.

نکته عجیب در این سیاست این است که عموما این افراد با گذشت سال ها و افزایش تجربه، ارتقای شغلی نخواهند داشت. بلکه حقوق آن ها به دلیل افزایش سابقه کار بالا می رود. این موضوع تحلیل های متفاوتی دارد. اما برخی معتقدند که اصولا آلمانی ها خود را نژاد برتر می دانند که حاضر به انجام برخی کارها نیستند. در نتیجه از کشورهای در حال توسعه نیروی جوان می گیرند و آموزش لازم را به آن ها می دهند تا کارهایی که از نظر آلمانی ها درجه ۲ به حساب می آیند را انجام دهند. جمعیت هدف آوسبیلدونگ جوانان کشورهای در حال توسعه هستند که استانداردهای بسیار پایینی برای زندگی دارند و به قولی به حداقل ها راضی هستند. این افراد تنها راه نجات را آوسبیلدونگ می بینند و توانایی خلق زندگی ایده آلشان را ندارند.

معایب آوسبیلدونگ را هم بدانید

مهم ترین عیب آوسبیلدونگ این است که شما به پول احتیاج دارید! عملا شما برای دورانی که حقوق ندارید نیاز به پول دارید تا بتوانید هزینه اجاره و خورد و خوراک خود را پرداخت کنید. در ابتدا و در همان مراحل اپلای، دولت آلمان از متقاضی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ یورو اخذ می کند و این مبلغ را ماهانه در طول دوران آوسبیلدونگ به فرد می دهد. در مورد رشته هایی که تئوری هستند دوران بدون درآمد طولانی تر است. از طرفی شما بعد از اتمام دوران تحصیلتان به عنوان یک کارگر ماهر در همان کمپانی که آموزش دیدید مشغول به کار می شوید اما همیشه یک کارگر ماهر می مانید. در طرح آوسبیلدونگ سمت شما ارتقا نمی یابد. فقط با توجه به افزایش سابقه کارتان به درآمد شما هر سال مبلغی اضافه می شود.

توجه داشته باشید که شما در دوران گذراندن آوسبیلدونگ نمی توانید خانواده خود را همراهتان به آلمان ببرید. تنها در صورتی قادرید خانوادتان را به آلمان ببرید که بعد از چند سال کار کردن و پرداخت مالیات اقامت دائم آلمان را بگیرید. در نهایت بحث زبان آلمانی مطرح است که شما باید جز مدارکی که هنگام اپلای کردن ارائه می دهید، مدرک زبان آلمانی با سطح B1 را نیز داشته باشید. همچنین با اخذ مدرک آوسبیلدونگ شما امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارید و سطح دانش و مهارت شما ثابت می ماند.

رشته های آوسبیلدونگ

در آوسبیلدونگ بالغ بر ۳۰۰ گرایش مختلف وجود دارند. شما می توانید برای اطلاع از این گرایش ها به وبسایت ausbildung.de مراجعه کنید. پر طرفدارترین گرایش ها را برای شما در اینجا ذکر می کنیم.

کنترل کننده ترافیک هوایی، پرستار، مکانیک کشتی، متخصص آی تی، کارمند بانک، مکانیک هواپیما و تکنسین برق.

از گرایش های دیگر می توان به این موارد اشاره کرد: نانوا، برقکار، لوله کش، سنگ کار، نقاش، آرایشگر و مسئول فروش.

سخن پایانی

هر کسی برای آینده بهتر در تلاش است. آینده بهتر در ذهن هر کس به وسعت دیدگاه اوست. آوسبیلدونگ قطعا به درد افرادی که رویاهای بزرگی در سر دارند نمی خورد. این افراد بهترین راه را انتخاب می کنند که آن هم مهاجرت تحصیلی است. شما با مهاجرت تحصیلی می توانید در رشته مورد نظرتان متخصص شوید و با کار کردن درآمدهای بسیار بیشتری نسبت به آوسبیلدونگ دریافت کنید. زمان لازم برای تحصیل دانشگاهی با دوره آوسبیلدونگ تفاوت زیادی ندارد. اما مدارک اخذ شده فاصله زیادی از هم دارند. از طرفی مدارک دانشگاهی امکان ارتقا دارند. شما با داشتن مدرک دانشگاهی فرصت های بیشماری برای خود ایجاد می کنید اما با آوسبیلدونگ محکوم به یک شغل در یک سطح هستید.

همچنین شما با داشتن مدرک دانشگاهی در شغل خود ارتقا می یابید و می توانید بعد از چند سال بیزنس خود را راه اندازی کنید. از طرفی شما با ویزای تحصیلی می توانید خانوادتان را نیز همراهتان ببرید. برای تحصیل در خارج شما فقط به زبان انگلیسی نیاز دارید و زبان سوم را می توانید حین تحصیل در محیطی که همه به همان زبان صحبت می کنند یاد بگیرید. شما با تحصیل در خارج می توانید طراح زندگی خود باشید و هرگز شهروند درجه چندم برای پر کردن مشاغل درجه چندم به حساب نمی آیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست