محدودیت ویزای تحصیلی کانادا

برای دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۴

محدودیت ویزای تحصیلی کانادا

محدودیت ویزای تحصیلی کانادا

  • کانادا پذیرش و جذب دانشجویان خارجی را ۳۵ درصد و به مدت ۲ سال کاهش می‌دهد!
    (به جز دانشجویان فوق لیسانس، دکتری و مدارس)

  • از تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴، برخی از پرونده‌های تحصیلی باید به همراه نامه attestation از استان سابمیت شوند.
    (به جز دانشجویان فوق لیسانس، دکتری و مدارس)

  • به زودی دانشجویان فوق لیسانس و سایر دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که دوره تحصیلی آن‌ها کمتر از دو سال است، واجد شرایط ویزای کار پس از تحصیل ۳ ساله خواهند شد.

  • به زودی ویزای همراه کاری فقط برای همسر داوطلبین دوره ارشد و دکتری صادر خواهد شد.

  • دانشجویان فعلی کانادا در تمدید استادی پرمیت مشکلی نخواهند داشت.

    کاهش جذب دانشجویان بین‌المللی به مدت ۲ سال

    طبق اعلامیه جدید اداره مهاجرت کانادا، محدودیت موقتی بر ظرفیت صدور ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی اعمال خواهد شد.

    در اعلامیه جدید اداره مهاجرت گفته شده است که ظرفیت جذب دانشجوی بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۶۰٬۰۰۰ نفر خواهد بود. این یعنی ظرفیت صدور استادی پرمیت با ۳۵٪ کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ مواجه خواهد شد.

    در ادامه، کانادا برای هر استان و قلمرو به‌طور مجزا محدودیت ظرفیت تعیین می‌کند. اداره مهاجرت می‌گوید که سقف‌ها بر اساس جمعیت استان‌ تعیین می‌شوند و در استان‌هایی که جمعیت دانشجویان بین‌المللی بیشترین رشد ناپایدار را داشته‌، سقف پذیرش کاهش چشمگیری خواهد داشت.

    این محدودیت‌ها بر استادی پرمیت‌‌های کنونی، تمدید استادی پرمیت‌ها و بر افرادی که به‌دنبال تحصیل در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد هستند اعمال نخواهد شد.

    اداره مهاجرت می‌گوید این محدودیت‌ها در سال ۲۰۲۵ مجددا ارزیابی خواهد شد.

    اخذ نامه تاییدیه attestation از استان

    اداره مهاجرت کانادا می‌گوید از امروز، ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴، تمامی پرونده‌های استادی پرمیت به جز پرونده‌های دانشجویان فوق لیسانس و دکتری، مدارس و تمدید که سابمیت می‌شوند باید نامه اتستیشن – attestation از استان یا قلمرو مقصد داشته باشند. استان‌ها و قلمروها موظفند تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۴ فرآیندی برای صدور نامه تصدیق ایجاد کنند.

    تغییر شرایط صدور اجازه کار پس از تحصیل

    اداره مهاجرت کانادا همچنین تغییراتی را در شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا (PGWP) ایجاد کرده است.

    از سپتامبر ۲۰۲۴، دانشجویان بین‌المللی‌ کالج‌های خصوصی که در دوره‌های تحصیلی با مشارکت کالج‌های دولتی شرکت می‌کنند، دیگر واجد شرایط دریافت اجازه کار پس از تحصیل نخواهند بود.

    اداره مهاجرت در این باره چنین توضیح می‌دهد؛ توافقنامه‌ای میان برخی کالج‌های خصوصی و دولتی وجود دارد که طبق آن، کالج‌های خصوصی می‌توانند بعضی برنامه‌های درسی کالج‌های دولتی را تحت لیسانس کالج‌های دولتی ارائه بدهند. با وجود اینکه طی سال‌های اخیر این برنامه‌ها توانسته بودند دانشجویان بین‌المللی را جذب خود بکنند، اما به اندازه کالج‌های دولتی نظارت نمی‌شوند و همین امر باعث شده است حفره‌ای برای سودجویی در نظام تحصیلی کانادا به‌وجود بیاید. به همین دلیل، از این به بعد، دیگر این برنامه‌ها واجد شرایط مجوز کار پس از تحصیل نخواهند بود.

    اداره مهاجرت همچنین اعلام کرده است دانشجویانی که از دوره‌های کارشناسی ارشد یا دوره‌های کوتاه‌تر تحصیلات تکمیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند برای دریافت مجوز کار ۳ ساله اقدام کنند.

    بر اساس شرایط فعلی، مدت اعتبار PGWP بر اساس طول دوره تحصیلی افراد تعیین می‌شود. این معیار، به طور مثال برخی از دانشجویان کارشناسی ارشد که دوره تحصیلی آن‌ها کمتر از دو سال است را محدود می‌کند زیرا به آن‌ها فرصت کوتاهی برای برای کسب تجربه کاری در کانادا می‌دهد و امکان انتقال به اقامت دائم را کاهش می‌یابد.

    محدودیت در صدور ویزای همراه دانشجویان

    در هفته‌های آینده، اداره مهاجرت اطلاعات بیشتری درباره جزئیات ویزای همراه کاری برای همسران دانشجویان بین‌المللی ارائه خواهد داد. اداره مهاجرت می‌گوید اوپن ورک پرمیت تنها به همسر دانشجویان بین‌المللی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد تعلق خواهد گرفت.

    همسران دانشجویان مقاطع تحصیلی دیگر، شامل کارشناسی و برنامه‌های کالج دیگر برای اوپن ورک پرمیت واجد شرایط نخواهند بود.

    چالش‌هایی در یکپارچگی سیستم

    از وقتی وزیر مهاجرت کانادا، مارک میلر، در تابستان ۲۰۲۳ و بعدتر دوباره در ماه دسامبر، برنامه اعمال محدودیت بر جذب دانشجویان بین‌المللی را مطرح کرد، عموم مردم انتظار تغییراتی عظیم در قوانین مهاجرت تحصیلی را داشتند.

    «ما آماده‌ایم از ترم سپتامبر ۲۰۲۴، تغییراتی ضروری در قوانین مهاجرت تحصیلی ایجاد کنیم. هدف این تغییرات که شامل محدودیت صدور ویزا هم می‌شوند، این است که مطمئن شویم، موسسات DLI پشتیبانی کافی و لازم را از دانشجویان به عمل می‌آورند.»

    او در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با اخبار CTV داشت، گفت در ۴ ماه اول سال، تغییراتی در شرایط صدور ویزا، به‌ویژه ویزای تحصیلی صورت خواهد گرفت.

    فشار روزافزونی بر IRCC برای انجام اقداماتی در مورد تعداد دانشجویان بین‌المللی در کانادا وجود داشته است. وزیر مهاجرت گفته بود که حجم دانشجویان بین‌المللی، یکپارچگی سیستم مهاجرتی کانادا را به چالش کشیده است. او در مصاحبه CTV گفت «برخی از مؤسسات شهریه سنگینی از دانشجویان بین‌المللی می‌گرفتند و آموزش‌ها را با کیفیتی که وعده داده بودند ارائه نمی‌دادند.»

    گزارش اخیر IRCC می‌گوید «بعضی موسسات برای افزایش درآمد خود، به‌طور قابل توجهی شهریه‌هایشان را بالا برده‌اند، و هرروز دانشجویان بیشتری وارد کانادا می‌شوند، بدون اینکه حمایت تحصیلی لازم برای موفقیت را از این موسسات دریافت کنند.». این گزارش در ادامه اعلام می‌کند که افزایش پرسرعت و شدید تعداد دانشجویان بین‌المللی، فشار زیادی بر سیستم مسکن، نظام سلامت و خدمات دیگر وارد کرده است.

    آمار دانشجویان بین‌المللی در کانادا

    کانادا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰۰٬۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی جذب کرد و وزیر مهاجرت اعلام کرد این تعداد در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۰۰٬۰۰۰ خواهد رسید.

    وزیر مهاجرت به CTV گفته بود که این سیستم «از کنترل خارج شده است» و اداره مهاجرت در تلاش است تا «از طریق دولت فدرال، نظم را به سیستم مهاجرتی بازگرداند.»

    او همچنین درباره «آسان‌گیر» بودن ساختار موسسات DLI در استان‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت دولت‌های استانی باید صحبت‌های «جدی» در این باره با موسسات DLIشان داشته باشند. موسسات DLI، تنها موسسه‌هایی هستند که اجازه جذب دانشجوی بین‌المللی را دارند. کانادا بیش از ۱۰۰۰ موسسه DLI دارد که ۵۲۹ مورد از آن‌ها در استان انتاریو قرار دارند.

    در ماه دسامبر، اداره مهاجرت تغییرات دیگری بر برنامه‌های مهاجرت تحصیلی اعمال کرد. این تغییرات شامل دو-برابر شدن تمکن مالی ویزای تحصیلی دانشجویان بین‌لمللی می‌شد. اداره مهاجرت در این باره گفته بود که این تغییرات باعث می‌شوند دانشجویان آمادگی بهتری برای مواجهه با هزینه‌های واقعی زندگی در کانادا داشته باشند.

    علاوه بر این، انتظار می‌رود که اداره مهاجرت تا رسیدن فصل تحصیلی ۲۰۲۴، چارچوب جدیدی که برای موسسات DLI مورد اطمینان تنظیم کرده بود را اعمال کند. طبق این چارچوب، موسسات DLI واجد شرایط، از تسریع فرآیند صدور استادی پرمیت بهره خواهند برد.

    آیا کاهش تعداد دانشجویان راه حلی برای بحران مسکن کانادا است؟

    میلر با اشاره به تعداد دانشجویان بین‌المللی در کانادا عنوان کرد: «این تعداد دانشجو کمی نگران‌کننده است؛ این سیستم واقعا از کنترل خارج شده است.»

    هم‌اکنون دولت فدرال کانادا به‌دلیل استقبال فزاینده از مهاجران، اعم از ساکنان دائم و موقت، با انتقاد مواجه شده است؛ چرا که کشور کانادا با کمبود شدید مسکن و افزایش قیمت ملک مواجه شده است.

    در همین حال، گزارش جدید Canadian Press با استناد به قانون ATIP (قانون درخواست دسترسی به اطلاعات) نشان می‌دهد که برخی از سازمان‌های دولتی کانادا حدود ۲ سال قبل به دولت فدرال هشدار داده بودند که اهداف جاه‌طلبانه مهاجرتی دولت، می‌تواند روی تعداد و هزینه مسکن در کانادا تاثیر منفی بگذارد.

    ساکنان موقت که عمدتاً دانشجویان بین‌المللی و نیروی کار ماهر هستند، بخش دیگری از این معادله‌اند که بیش از ۳۰۰٬۰۰۰ نفر از آن‌ها فقط در سه ماهه سوم سال گذشته وارد کانادا شده‌اند.

    وقتی از مارک میلر پرسیده شد: در‌حالی‌که این دغدغه ماه‌هاست که مطرح شده، چرا هم‌اکنون به فکر تعیین سقف افتاده است؟ وی پاسخ داد: «قبل از اینکه به‌طور جزئی به تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های استان‌های مختلف و امکان جذب دانشجویان بیشتر نگاه کنیم، باید تعداد آن‌ها را در سطح فدرال بررسی و طبقه‌بندی کنیم.»

    میلر گفت: «ما باید وظایف خود را انجام دهیم و مطمئن شویم که سیستم مهاجرتی ما واقعا قادر است توانایی مالی افراد برای مهاجرت به کانادا را بسنجد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که در‌مورد تعداد دانشجویان و تاثیرات آن‌ها روی جامعه بحث و گفت‌و‌گو کنیم.»

    میلر اعتقاد دارد که محدودیت برای جذب دانشجویان بین‌المللی، بهترین راه‌حل برای جبران کمبود مسکن در کانادا نخواهد بود. تعداد دانشجویان بین‌المللی که به کانادا می‌آیند،‌ بسیار بیشتر از خانه‌هایی است که دولت قصد دارد آن‌ها را بسازد.

    محدودیت ویزای تحصیلی کانادا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست