عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ مشخص شد

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور-

اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، تقریبا در سفر به همه مقاصد خارجی، موظف به پرداخت «عوارض خروج از کشور» یا «مالیات خروج از کشور» هستید.

براساس لایحه بودجه سال آینده، عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

عوارض خروج از کشور برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

عوارض خروج از کشور چیست؟

(Departure Tax)، هزینه‌ای است که باید هر مسافر با گذرنامه ایرانی قبل از خروج از مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی کشور بپردازد. این قانون از سال ۱۳۶۴ در ایران اجرا می‌شود و از سال ۱۳۹۸ با عنوان «مالیات خروج از کشور» از مسافران دریافت و مستقیماً به حساب دولت واریز می‌شود.

قوانین مربوط  به این عوارض  در سال‌های متوالی با تغییرات بسیاری روبه‌رو بوده است؛ تا جایی که امروزه پرداخت آن برای همه افراد (حتی کودکان و نوزادان) اجباری است. بر اساس لوایح و قوانین بودجه سال‌های اخیر، بخش اندکی از این مبلغ به نهاد متولی گردشگری و بخشی دیگر هم به بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی کشور اختصاص می‌یابد. این موضوع بار‌ها مورد‌انتقاد کارشناسان و فعالان گردشگری قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند می توان با استفاده از این درآمد دولت، بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های گردشگری را توسعه داد.

با این‌همه، برخلاف بسیاری از کشور‌ها که از مالیات‌های گردشگری برای کاهش اثرات منفی گردشگری و توسعه این صنعت استفاده می‌کنند، سهم صنعت گردشگری ایران از این مالیات‌ها مشخص نیست. بررسی‌های «رسانه قطبنما» نیز نشان می‌دهد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سازوکار دقیق و مشخصی برای استفاده از درآمدهای مالیاتی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری و هتلداری وجود ندارد و حتی اگر از این درآمدها برای توسعه گردشگری استفاده شوند، بسیار ناقص و مبهم اتفاق می‌افتد.

بر این اساس، درآمد دولت از محل عوارض خروج از مرزهای کشور ۳۴۳۱ میلیارد تومان تعیین شده است.

همچنین این عوارضها برای زائرین حج تمتع، عمره برای هر نفر ۱۳۲ هزار تومان است.

عوارض خروج هوایی برای زائرین عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی نیز برای این مسافران ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

این درحالی است که در لایحه بودجه سال جاری بر خلاف سال های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشده بود و به طور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود.

عوارض خروج از کشور در سال 1402 اعلام شد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست