تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران

 تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران

تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران-دانشگاه شریف

دولت فدرال کانادا روز سه‌شنبه ۱۲ موسسه و نهاد تحقیقاتی ایرانی از جمله دانشگاه صنعتی شریف را در لیست تحریم‌ها قرار داد.

کانادا ۱۲ مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران را در لیست «تهدید علیه امنیت ملی» قرار داد❗️

دولت کانادا فهرستی از حدود ۱۰۰ مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی مستقر در ایران، چین و روسیه را منتشر کرد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای نظامی و امنیتی این کشورها مرتبط هستند، و اعلام کرد به پژوهشگران کانادایی که با این دانشگاه‌ها همکاری کنند، بودجه دولتی ارائه نخواهد شد. کانادا هدف از این اقدام را محافظت از فناوری‌های پیشرفته‌ی کانادایی اعلام کرد.

در این لیست اسامی دانشگاه‌های شریف و شهید بهشتی، انستیتو پاستور ایران و ۹ دانشگاه و موسسه پژهشی ایرانی دیگر، از جمله مرکز تحقیقات هوافضا، دانشگاه علوم پزشکی «بقیةالله»، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، «دانشگاه امام حسین»، موسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه نیروی هوایی ستاری به چشم می‌خورند.

اقدام تازه به این منظور انجام شده تا از کار محققان این دسته دانشگاه‌ها و موسسات بر روی موضوعات حساس و یا حیاتی برای امنیت ملی کانادا جلوگیری کند.

مطابق اعلام مقامات فدرال کانادا حوزه‌های هوش مصنوعی، علوم کوانتومی و رباتیک، فناوری پزشکی، هوافضا و سامانه‌های ماهواره‌ای و تسلیحاتی از جمله این موضوعات هستند و نهادهای علمی این کشور نباید بودجه‌های تخصیص‌یافته از سوی دولت را در اختیار محققان و پژوهشگران این دانشگاه‌ها و موسسات قرار دهند.

بر اساس این تصمیم موسسات کانادایی که به دنبال درخواست بودجه در هر یک از این زمینه‌ها هستند، باید تضمین دهند که با هیچ یک از این سازمان‌ها و مؤسسات خارجی که اتاوا آنها را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، کار نمی‌کنند یا دریافت مالی از آنها ندارند.

وزرای نوآوری، بهداشت و امنیت عمومی در بیانیه‌ای گفته‌اند که «باز بودن تحقیقات تحت هدایت کانادا می‌تواند آن را به هدفی برای نفوذ خارجی تبدیل کند.»

یکی از مقامات دولت کانادا گفت هرچند این سیاست تنها بر بودجه فدرال تأثیر می‌گذارد، با این حال اتاوا امیدوار است که این دستورالعمل به عنوان سرمشقی برای دیگر ایالت‌ها و موسسات کانادایی مورد استفاده واقع شود.

در فهرست منتشره نام بیش از یکصد موسسه و دانشگاه در سه کشور چین، ایران و روسیه به چشم می‌خورد. این فهرست همزمان با تشدید نگرانی‌ها در مورد سرقت تحقیقات و مالکیت معنوی کانادا توسط کشورهای خارجی منتشر شده است.

ماه گذشته رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کانادا در یک سخنرانی هشدار داده بود که هیچ کس نباید تلاش‌های چین برای سرقت تحقیقات کانادا و مداخله در امور داخلی این کشور را دست کم بگیرد.

پیشتر در سال ۲۰۲۲ کانادا یک محقق را به اتهام تلاش برای دزدی اسرار تجاری به نفع چین دستگیر و به جاسوسی متهم کرد.

کانادا عضو ائتلاف «پنج چشم» با بریتانیا، ایالات متحده، نیوزیلند و استرالیا است. سال گذشته روسای اطلاعات این پنج کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک چین را به سرقت مالکیت معنوی و استفاده از هوش مصنوعی برای هک و جاسوسی علیه کشورها متهم کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست