اعتراض به نمره آیلتس و بررسی شانس افزایش نمره داوطلبان

اعتراض به نمره آیلتس

اعتراض به نمره آیلتس-نتیجه ان

اعتراض به نمره آیلتس چگونه است؟

همه شرکت کنندگان و داوطلبان آزمون ایلتس حق اعتراض به نمره آزمون را دارند. داوطلبانی که علی رغم تلاش های خود پس از دریافت نتایج، نمره مد نظرشان را کسب نکرده اند یا بر اساس نمره های گذشته در شرایط آزمونی مثل شرکت در آزمون ماک (آزمون آزمایشی آیلتس) نمره کمتری کسب کرده اند. به ۲ روش می‌ توانند نتایج خود را تغییر بدهند:

شرکت مجدد در آزمون آیلتس ( شامل پرداخت کل هزینه آزمون می شود.)

پرکردن فرم اعتراض  (EoR) و درخواست برای بررسی مجدد نتایج آزمون

فهرست مطالب

نحوه اعتراض به آزمون آیلتس

بعد از اعلام نتایج و دریافت کارنامه آزمون آیلتس، داوطلبان حق اعتراض به نمره خود را دارند. برای اعتراض  مراحل زیر را باید انجام دهند:

پرکردن فرم اعتراض به نمره آیلتس (EoR)

EoR مخفف جمله Enquiry on Results است که معنای فارسی آن بررسی نتایج می باشد. داوطلبانی که قصد اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس را دارند در ابتدا باید فرم EoR را تکمیل کنند.

هزینه ریپورت نمره آیلتس

از آنجایی که قیمت آزمون آیلتس در همه کشور ها یکسان نیست هزینه اعتراض به نمره آیلتس هم به همین شکل متفاوت است. اصولا هزینه ریپورت نمره آیلتس یک سوم تا یک دوم هزینه خود آزمون آیلتس هست. در حال حاضر در ایران هزینه اعتراض به نمره آزمون ٣۵,٠٠٠,٠٠٠ ریال (سه میلیون و پانصد هزار تومان ) است (در صورت تغییر هزینه این صفحه بروز رسانی می شود).

این هزینه باید پرداخت شود تا اعتراض داوطلب ثبت شود. در صورت تغییر نمره کل هزینه به داوطلب عودت می شود. در صورت عدم تغییر نمره هزینه اعتراض به صورت کامل سوخت می شود. لازم به ذکر است هزینه اعتراض به نمره آزمون آیلتس چه برای یک مهارت چه برای هر چهار مهارت یکسان است و هزینه آن زیاد و یا کم نمی شود.

کارنامه آزمون آیلتس

برای شروع پروسه اعتراض داوطلب باید کارنامه آیلتس خود یا همان trf را در اختیار مرکز آزمون خود یا به اصطلاح سنتر برگزاری تحویل دهد. کارنامه از داوطلب گرفته می شود یا به اصطلاح بلوکه می شود تا نتیجه اعتراض مشخص شود. باید بدانید در طول این مدت، سنترها برای دانشگاه ها نمره آیلتس داوطلب را ارسال و یا کارنامه ای صادر نمی کنند.

در نهایت بعد از تکمیل فرم EoR و پرداخت هزینه، داوطلب باید همراه با کارنامه آیلتس خود سنتری که آزمون را در آن شرکت کرده است برود و این سه مورد را تحویل دهد تا پروسه اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس شروع شود. لازم به ذکر است که اگر داوطلب کارنامه خود را از مرکز آزمون تحویل نگرفته باشد به صورت غیر حضوری میتواند فرم EoR و فیش واریزی را برای سنتر ارسال کند.

مدت زمان اعتراض به نمره آزمون آیلتس

باید توجه داشته باشید که هر داوطلب فقط تا ۴٢ روز بعد از آزمون کتبی اجازه اعتراض به نتیجه خود را دارد و بعد از آن نیازمند هماهنگی با سنتر است که در صورت امکان به اعتراض داوطلب رسیدگی شود. بعد از ثبت اعتراض، حدودا تا ٣ هفته زمان می برد تا به اعتراض شما پاسخ بدهند.

از آنجایی که این روند زمان بر هست و کارنامه داوطلبان بلوکه خواهد شد، پیشنهاد می شود این مدت زمان را داوطلبان برای ددلاین دانشگاه مورد نظرشان و یا سفارت در نظر داشته باشند.

روند بررسی اعتراض به نمره آیلتس (Remark)

داوطلبان می توانند به هر چهار مهارت و یا یک مهارت خود اعتراض بزنند و این موضوع را در فرم اعتراض یاهمان EoR مشخص می کنند.

اعتراض به دو مهارت Listening و Reading

از آنجایی که این دو مهارت از روی پاسخنامه تصحیح می شود و نظر ممتحن (اگزمینر) در نمره دهی تاثیری ندارد تغییر نمره در این دو مهارت کم و یا نزدیک به صفر است. پیشنهاد می شود صرفا برای این دو مهارت اعتراض نشود.

اعتراض به دو مهارت Writing و Speaking

برگه های رایتینگ در ایران تصحیح نمی شود ولی اسپیکنگ داوطلبان توسط اگزمینر خود در ایران تصحیح می شود. در روند نمره دهی این دو مهارت نظر ممتحن دخیل هست و امکان افزایش نمره در این دو مهارت بیشتر است. اگرچه تمام اگزمینر ها کلاس های آموزشی و دوره های فشرده آموزشی زیادی شرکت کردند و امکان اشتباه کم است ولی ارزش امتحان کردن در صورت مطمئن بودن داوطلب از عملکرد خود را دارد.

جالب است بدانید در پروسه اعتراض، برگه ها و صدای ضبط شده شرکت کننده توسط مرکز آیلتس در استرالیا (IDP) و ممتحن جدیدی تصحیح می شود. اگزمینر جدید هیچ اطلاعاتی از داوطلبان اعم از نام و نام خانوادگی، ملیت و غیره را ندارد. بعد از بررسی مجدد، در صورت تغییر و یا عدم تغییر نمره، نتیجه به صورت ایمیل به داوطلب اطلاع رسانی خواهد شد.

احتمال تغییر نمره بعد از اعتراض

نمره داوطلبان ممکن است افزایش پیدا کند و یا ثابت بماند ولی امکان کاهش نمره اصلا وجود ندارد. در نتیجه داوطلبان این موضوع را حتما در نظر داشته باشند.

پروسه اعتراض به نمره شانسی نیست!

حقیقت این است که آمار مشخصی از تغییرات نمره پس از اعتراض به نتایج وجود ندارد. بسیاری از داوطلبین پس از اعتراض، تا نیم نمره نتایج آن‌ ها بهبود پیدا کرده و بسیاری دیگر هیچ افزایش نمره ای پس از اعتراض به نمره خود نداشته اند. در واقع این پروسه اعتراض شانسی نیست! و کاملا بر اساس عدالت نمرات داوطلبان بررسی مجدد می‌شوند.

بنابراین پیشنهاد ما این است که به دنبال میزان شانس خود برای افزایش نمره نباشید! بلکه بررسی کنید که ایا واقعا به عنوان مثال در مهارتی مانند اسپیکینگ و رایتینگ مستحق افزایش نمره هستید؟! اگر پاسخ شما به این سوال بله هست، پیشنهاد میکنیم حتما به نمره خود اعتراض کنید!

شما تا ۶ هفته بعد از اعلام نتایج می‌ توانید درخواست بازنگری یک یا هر ۴ نمره آیلتس خود را داشته باشید که به آن EOR یا به قول معروف اعتراض می‌ گویند.

هزینه برای یک یا ۴ اسکیل تفاوتی نمی‌ کند و معمولا نصف قیمت آزمون اصلی است. نمره یا ثابت می‌ ماند ( که در این صورت پول شما سوخت می‌ شود!) و یا بالا می‌ رود که هزینه به شما برگردانده می‌ شود. به هیچ عنوان هیچ نمره‌ای کاهش پیدا نمی‌کند! خب! این‌ها مطالبی بود که تقریباً همه میدانیم. اما بیایید ببینیم پشت پرده چه خبر است؟!

ظرائفی وجود دارد که خیلی از ما نمی‌ دانیم:

اینکه سازمان آیلتس هزینه اعتراض به ۱ یا ۴ اسکیل را یکسان قرار داده است دلیل بسیار ظریف و حرفه ای برای اهداف نظارتی دارد: مثلاً شما به نمره رایتینگ‌ خود اعتراض می‌ زنید و چون در هزینه تفاوتی نمی‌ کند و با اینکه نمره اسپیکینگ شما خوب و یا بهتر از انتظار شماست، به آن هم اعتراض می‌زنید شاید بهتر شود: سنگ مفت، گنجشک مفت!

ابزار نظارتی آیلتس

اینجاست که ابزار استادانه نظارتی فعال می‌شود! نمره رایتینگ‌ شما دوباره توسط یک استرالیایی یا کانادایی که ممتحن ارشد و سخت گیری است تصحیح می‌شود و در ۹۵ درصد موارد همان نمره قبلی است. در ۵ درصد موارد نمره تفاوت می‌ کند یا بیشتر یا کمتر می‌شود.

اگر بیشتر شد به شما اطلاع داده می‌شود و هزینه به شما بازگردانده می‌ شود و اگر کمتر شد به شما گفته می‌ شود نمره شما تغییری نکرده است، اما به ممتحن شما اطلاع داده می‌ شود که کم یا زیاد نمره داده است و ممتحن جریمه شده و حتی ممکن است دوباره با هزینه شخصی بازآموزی شود و یا حتی مجازات‌ های سنگین‌ تر!

پروسه اعتراض به نمره اسپیکینگ آیلتس

همین پروسه در مورد اسپیکینگ هم صادق است. شما نمره دلخواه یا بالاتر را گرفته‌ اید ولی چون تفاوتی در قیمت نمی‌ کند، به اسپیکینگ هم اعتراض می‌ زنید: اینجا دوباره ابزار‌ استادانه نظارتی آیلتس فعال می‌ شود و دوباره صدای مصاحبه شما توسط یک ممتحن ارشد از استرالیا یا کانادا که بسیار سختگیر‌تر از ممتحن ایرانی است، شنیده شده و نمره دهی می‌ شود.

اینجاست که یک ممتحن اسپیکینگ ایرانی به قول شما «خوش نمره» پس از مدتی به حالت عادی بر می‌ گردد! زیرا مدام در حال نظارت و رصد شدن است و حتی اگر نیم نمره به شما اضافه داده باشد، مواخذه می‌ گردد! هر چه تعداد اعتراض به یک ممتحن اسپیکینگ بیشتر باشد، قاعدتاً او سخت‌ گیرتر خواهد شد!

سخت گیر کردن ممتحن!

اگر نمره دلخواه خود را گرفته‌ اید یا حتی حس می‌کنید بهتر شده‌ اید، با اعتراض زدن به نمره اسپیکینگ در حال کالیبره کردن و سخت‌ گیر‌تر کردن آن ممتحن هستید! اینجاست که می‌بینیم همان ممتحن خوش نمره در امتحان بعدی حتی به خود شما نیم نمره کم‌ تر می‌ دهد و اعتراض مجدد شما هم هیچ اثری ندارد! فقط او را سختگیر‌تر و از نظر سازمان مرکزی آیلتس «استاندارد» کرده‌ اید!

با اینکه در مورد لیسنینگ و ریدینگ این قضیه تقریبا کمتر صادق است و نمره به احتمال قوی اصلا عوض نمی‌ شود ، باز هم ابزار نظارتی خوبی برای آیلتس است.

دلیل اینکه آیلتس با همه‌ ضعف‌ هایش، هنوز برای دانشگاه‌ ها و تمامی وزارتخانه‌ های مهاجرت کشورهای مهاجر‌ پذیر دنیا، معتبرترین و بهترین امتحان زبان انگلیسی دنیا است ، همین نکته‌ های کوچک است.

توصیه همیشگی ما به شما!

هر گاه حس کردید نمره واقعی شما در هر اسکیلی به شما داده نشده ، به آن اسکیل اعتراض بزنید و از حق خود استفاده نمایید.

چه زمانی اعتراض به نمره آیلتس کار اشتباهی یا درستی است؟

در ادامه دلایلی مبنی بر اعتراض به نمره آزمون آیلتس جایز هست یا خیر جمع آوری کرده ایم:

بهتر است در موارد زیر به نمره خود اعتراض نکنید!

  • زمانی که نمره یکی از مهارت های شما ۲ نمره بیشتر از سایر مهارت ها باشد، به صورت خود به خود آزمون شما مجددا بازبینی می شود.

  • هنگامی که سوال مربوط به بخش رایتینگ را به خوبی درک نکرده اید و یا تعداد کلمات نوشته شده توسط داوطلب کمتر از تعداد خواسته شده است.

  • در مواقعی که برای چندمین بار یک نمره یکسان را دریافت می‌کنید نشان می دهد که در تصحیح آزمون شما اشتباهی رخ نداده است.

  • زمانی که شخصی از دوستانتان نمره‌ای بیشتر از شما کسب کرده است و خود را با او مقایسه می کنید. بهتر است در نظر بگیرید که این مقایسه کار درستی نیست و ممکن است آن شخص در روز آزمون عملکرد بهتری نسبت به شما داشته باشد.

  • شما به افزایش بیش از نیم نمره احتیاج دارید!

بهتر است در موارد زیر به نمره خود اعتراض بزنید!

  • زمانی که حدودا نمره شما نیم الی یک نمره با نمره پنج آزمون اخیر شما اختلاف داشته باشد.

  • در صورتی که رایتینگ و یا اسپیکنگ شما با توجه به جدول نمره دهی (Band Descriptors) که توسط IDP منتشر شده است به صورت کامل آنالیز شده باشد.

  • زمانیکه با تغیر نیم نمره در یکی از اسکیل ها نمره مجموع یا اصطلاحا اورال تغییر کند.

آیلتس تهران اعتراض به نمره

یکی از سنتر های برگزاری آزمون های اصلی آیلتس هست، اگر آزمون شما در این سنتر برگزار شده است و حال می خواهید به آزمون خود اعتراض بزنید چند نکته باید رعایت شود:

اول اینکه فیش واریزی و روز تکمیل فرم EoR باید یکسان باشد. مورد دوم این است که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری میتوانید به آزمون خودتان اعتراض بزنید به این معنا که لازم نیست در سنتر حضور داشته باشید. نتیجه اعتراض از طریق ایمیل و سنتر برگزاری به داوطلب اطلاع رسانی خواهد شد.

توجه داشته باشید که حتما باید اصل trf را به سنتر تحویل دهید.

اعتراض به نمره در پروشات

قوانین و نحوه اعتراض به نمره آیلتس پروشات نیز همانند آیلتس تهران است و تفاوتی با هم ندارند.

اعتراض به نمره در عصر دین و دانش

عصر دین و دانش هم مانند مانند آیلتس تهران و بقیه سنتر ها یک خط مشی (guideline) را دارد. و برای اعتراض به نمره آیلتس خود در این سنتر مثل سنتر های دیگر یک هزینه و به یک نحو می توانید اعتراض خود را ثبت کنید.

اعتراض به نمره در ایرسافام

ایرسافام هم یکی دیگر از مراکز برگزاری آزمون اصلی هست. از آنجایی که ایرسافام انواع آزمون آیلتس را برگزار می کند و در شهر های مختلف ایران شعبه دارد لازم به ذکر است که قوانین آن با توجه به سنتر های دیگر فرقی نمی کند. منظور از انواع آزمون آیلتس آکادمیک، جنرال، UKVI و Life Skills است.

اعتراض  در همه سنتر ها به یک شکل هست و فرقی ندارد. و در همه سنتر ها و در همه شهر ها به یک صورت، به یک قیمت است.

یک نمونه از تجربیات اعتراض به نتیجه آیلتس:

سلام. من ۷ جولای (۱۶ تیر ۱۴۰۱) آزمون آکادمیک داشتم. اگزمینر اسپیکینگ آقای … بودند. بسیار مرد خوش برخورد و انسان شریفی بودند.

نمرات اولیه‌ من به این ترتیب بود:

Listening: 6.5
Reading: 7
Writing: 5.5
Speaking: 7
Overall Band Score : 6.5

همه چی خوب بود به جز رایتینگ که نیم نمره کم آوردم و تصمیم گرفتم اعتراض بزنم.
۲۱ جولای اعتراض زدم به رایتینگ و ۵ آگوست (دو هفته بعد از اعتراض) جوابش اومد و خداروشکر نیم نمره به رایتینگم اضافه شد و ۶ شد.
نمراتم بعد از اعتراض به ترتیب زیر شد:

Listening: 6.5
Reading: 7
Writing: 6
Speaking: 7
Overall Band: 6.5

پرسش های متداول

اعتراض به نمره آیلتس تا چه زمانی پس از آزمون امکان پذیر است؟

داوطلبان بعد از دریافت نتایج تا شش هفته فرصت دارند تا برای اعتراض  (remark) درخواست دهند .برای انجام این کار باید به محل برگزاری آزمون خود رفته و فرم Enquiry on results را دریافت و تکمیل کنند.

پس از اعتراض  امکان کم شدن نمره وجود دارد؟

خیر، اگر اعتراض داوطلب قبول شود نمره بالاتر خواهد شد. ولی اگر قبول نشود نمره‌ای کسر نمی شود.

اعتراض تا چه زمانی پس از آزمون امکان پذیر است؟

داوطلبان بعد از دریافت نتایج تا شش هفته فرصت دارند تا برای اعتراض به نمره آیلتس (remark) درخواست دهند .برای انجام این کار باید به محل برگزاری آزمون خود رفته و فرم Enquiry on results را دریافت و تکمیل کنند.

پس از اعتراض  امکان کم شدن نمره وجود دارد؟

خیر، اگر اعتراض داوطلب قبول شود نمره بالاتر خواهد شد. ولی اگر قبول نشود نمره‌ای کسر نمی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست