آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی یا کاغذی چه تفاوتی دارند؟

شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری یا کتبی یکی از انتخاب‌هایی است که داوطلبان حضور در این آزمون بین المللی باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند. در گذشته آزمون تنها به صورت کتبی برگزار می‌شد؛ اما طی سال‌های اخیر به مدد تکنولوژی شرکت در آزمون کامپیوتری هم امکان پذیر شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ابتدا تنها داوطلبان انگلیسی اجازه شرکت در آزمون کامپیوتری را داشتند؛ اما امروزه همه افراد از سراسر جهان این امکان را دارند که شکل جدید برگزاری آزمون آیلتس را تجربه کنند.

 

آزمون آیلتس کامپیوتری

آزمون آیلتس کامپیوتری

 

آزمون آیلتس کتبی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

آزمون آیلتس کتبی قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین شیوه برگزاری این تست بین المللی است که در آن تعداد زیادی شرکت کننده (حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر) در یک محل خاص گرد هم آمده و به سوالات سه بخش اصلی آزمون یعنی لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ پاسخ می‌دهند. شیوه برگزاری این آزمون بسیار شبیه کنکور سراسری دانشگاه‌ها است. داوطلب باید با مداد HB مشکی پاسخ سوالات را مشخص کرده و در پایان پاسخنامه سوالات را به مراقب تحویل دهد.

در مرحله دوم آزمون اسپیکینگ برگزار می‌شود که معمولا روز برگزاری آن متفاوت است. نتایج این آزمون معمولا ۵ روز یا ۲ هفته پس از برگزاری اعلام می‌شود و فرد از طریق کارنامه آیلتس در جریان نمره‌ خود قرار می‌گیرد. مهمترین مزایای آزمون آیلتس کتبی عبارتند از:

  • شما به شیوه برگزاری این آزمون‌ها مسلط هستید و احتمالا استرس کمتری را موقع پاسخ دادن به سوالات تجربه می‌کنید؛

  • برای شرکت در این آزمون نیازی به تسلط به تایپ و آشنایی با کامپیوتر نخواهید داشت؛

  • در طول برگزاری آزمون به ابزار خاصی جز یک مداد مناسب و تراش نیاز پیدا نمی‌کنید.

آزمون کامپیوتری آیلتس چگونه است؟

آزمون آیلتس کامپیوتری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و داوطلبان از ۲۰ کشور جهان این فرصت را پیدا کردند که به این شیوه نوین امتحان بدهند. در این شیوه سوالات مختلف آزمون روی صفحه کامپیوتر نمایش داده شده و داوطلب باید از طریق تایپ روی کیبود به آن‌ها پاسخ دهد. هر روز به طرفداران این شیوه از آزمون افزوده می‌شود و مهمترین مزایای آن عبارت است از:

  • پاسخ نهایی آزمون خیلی سریع‌تر و معمولا بین ۵ تا ۷ روز پس از برگزاری اعلام می‌شود؛

  • یکپارچگی و اعتباری برابر آزمون کتبی دارد؛

  • آزمون در زمان‌های متنوع برگزار شده و دست داوطلب برای انتخاب باز است؛

  • امکان رزرو نوبت شرکت در آزمون به صورت اینترنتی وجود دارد؛

  • داوطلب استرس شکستن نوک مداد یا گم شدن آن را ندارد؛

  • سوال‌های پاسخ داده شده و نشده از طریق تغییر رنگ سوالات به راحتی قابل تشخیص هستند.

مهمترین‌ نگرانی‌ها در خصوص آزمون آیلتس کامپیوتری کدام است؟

بسیاری داوطلبان نگران این هستند که در طول برگزاری آزمون کامپیوتری اینترنت قطع شود؛ اما سیستم این امکان را دارد که آزمون را به صورت آفلاین ادامه دهد و قطعی اینترنت مشکلی را به وجود نمی‌آورد. محل‌های برگزاری آزمون آیلتس کامپیوتری مجهز به دستگاه UPS هستند. این به آن معناست که حتی قطعی برق هم نمی‌تواند آزمون را متوقف کند. برای شرکت در آزمون کامپیوتری نیازی به تسلط بر تایپ ۱۰ انگشتی نخواهید داشت و با یک سرعت معمولی تایپ ۲ انگشتی هم می‌توانید به سوالات پاسخ دهید.

این دغدغه که صدای کیبورد سایر داوطلبان هم حواس شما را پرت کند، چندان وارد نیست؛ چراکه از بهترین و کم‌صداترین کیبوردها برای آزمون استفاده می‌شود. در مقابل، آزمون‌های کتبی سروصدای مخصوص خود را دارند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. در آزمون کامپیوتری امکان نوت برداری و گذاشتن یادداشت در کنار بخش‌های سوالات وجود دارد. همچنین می‌توانید بخش‌هایی از سوالاتی را که دوست دارید، هایلایت کنید.

همینطور امکان تغییر رنگ، سایز و فونت کلمات هم وجود دارد. برخی افراد نگران این هستند که نگاه کردن به مانیتور در چند ساعت طولانی خسته کننده باشد. این درحالی است که همه ما اغلب چند ساعت از روز را مقابل کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود سپری می‌کنیم. علامت‌گذاری متن در آزمون کامپیوتری یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت کنندگان است. در این آزمون می‌توانید به راحتی متن را علامت‌گذاری کرده و علائم نگارشی را با کمک کیبورد روی صفحه درج کنید. تنها باید روی تایپ انگیسی خود کمی وقت بگذارید و جای علامت‌های موردنیازتان را هم روی صفحه کیبورد یاد بگیرید.

شباهت‌های اصلی آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی چیست؟

  • آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی از نظر تعداد سوالات، فرآیند و محتوای آزمون کاملا مشابه یکدیگر هستند. در هر دو این آزمون‌ها مهارت‌های لیسنینگ (Listening)، اسپیکینگ (Speaking)، رایتینگ (Writing) و ریدینگ (Reading) مورد سنجش قرار می‌گیرد.

  • آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی در دو بخش جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. تنها آن دسته از داوطلبانی که برای نتایج آزمون آکادمیک عجله بیشتری دارند، بهتر است در آزمون کامپیوتری شرکت کنند

  • دستورالعمل‌ها و نحوه برگزاری آزمون در هر دو شیوه برگزاری کتبی و کامپیوتری هم یکسان است و نتایج هر دو این آزمون‌ها هم به یک اندازه اعتبار دارد.

  • بخش اسپیکینگ هر دو آزمون به صورت جداگانه و شفاهی برگزار می‌شود.

    آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی یا کاغذی چه تفاوتی دارند؟

    اگر بخواهیم تفاوت‌های برگزاری آزمون آیلتس کتبی و کامپیوتری را مشخص کنیم، به صورت خلاصه وار عبارت است از:

    ۱٫ تفاوت در زمان برگزاری آزمون: آزمون کامپیوتری در هر ۷ روز هفته و ۳ بار در روز قابل برگزاری است؛ اما آزمون‌های کتبی محدودیت برگزاری دارند و معمولا در روزهای خاص هفته برگزار می‌شوند. آزمون کتبی معمولا تنها ۴۸ روز در سال برگزار می‌شود.

    ۲٫ تفاوت در اعلام نتایج: آزمون نتایج آزمون کامپیوتری خیلی سریع‌تر اعلام شده و معمولا ۳ تا ۵ روز پس از برگزاری در دسترس است؛ اما زمان اعلام آزمون کتبی ممکن است ۱۳ روز طول بکشد.

    ۳٫ تفاوت در قالب ارائه سوالات: سوالات بخش‌های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ آزمون آیلتس کامپیوتری روی صفحه مانیتور نمایش داده می‌شود و پاسخ‌ها باید تایپ شود؛ درحالی که سوالات کتبی روی کاغذ تحویل داده شده و باید با مداد پاسخ داده شوند.

    ۴٫ تفاوت در شیوه ثبت نام: برای شرکت در هر دو این آزمون‌ها می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری اقدام کنید؛ اما حتما باید نوع آزمونی که داوطلب شرکت در آن هستید را مشخص کنید. در مقاله ثبت نام در آزمون آیلتس نحوه ثبت نام آزمون آیلتس را به صورت مشروح توضیح داده‌ایم.

    ویژگی‌های مهم بخش‌های مختلف آزمون آیلتس کامپیوتری چیست؟

    در بخش Listening آزمون آیلتس برای رفتن به بخش‌های مختلف سوال باید از دکمه TAB کیبورد استفاده کنید. سوالات به دو دسته تقسیم می‌شوند. برای پاسخ دادن به دسته اول باید از شیوه درگ اند دراپ (Drag And Drop) یا کشیدن و رها کردن استفاده و پاسخ سوالات گروه دوم را داخل باکس تایپ کنید. در بخش Reading سوالات و پاسخ‌ها در یک صفحه قرار دارند که پاسخ‌دهی را ساده می‌کنند.

    با کمک یادداشت برداری، تغییر سایز و فونت، هایلایت کردن بخش‌های مهم متن و استفاده از گزینه کپی و پیس (Copy And Paste) پاسخ‌ دادن به سوالات این بخش در آزمون کامپیوتری برای شما ساده‌تر می‌شود. در قسمت Writing هم دیگر نیازی نیست کلمات را تک به تک بشمارید و تعداد آن را محاسبه کنید. سیستم خودش این کار را برای شما انجام می‌ دهد. امکان ادیت یا ویرایش متن هم برای شما ساده‌تر می‌شود؛ چراکه نیازی نیست نوشته خود را پاک کنید؛ با چند کلیک ساده، کپی، پیس یا کات (Cut) کردن متن ویرایش می‌شود.

    هنگام برگزاری آزمون یک تایمر مخصوص مقابل چشم شما قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد چه میزان فرصت دارید تا زمان خود را بهتر مدیریت کنید. در این آزمون برای هر داوطلب یک کامپیوتر در نظر گرفته شده که با خیال راحت می‌تواند از آن استفاده کرده و به سوالات پاسخ دهد. از آنجا که برای نوشتن پاسخ و پاک‌نویس سوالات بخش Listening به زمان مجزا نیاز ندارید و عملا مرحله انتقال پاسخ حدف می‌شود، تنها ۲ دقیقه برای انتقال پاسخ‌ها وقت دارید؛ این در حالی است که در آزمون کتبی برای این مرحله ۱۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

    برگزاری آزمون آیین نامه رانندگی به صورت کامپیوتری بسیار مرسوم شده و همه به این شکل امتحان می‌دهند. در سال‌های اول بسیاری نگران شرکت در این آزمون بودند و می‌ترسیدند عملکرد آن‌ها ضعیف شود؛ اما پس از مدتی همه به شیوه جدید آزمون عادت کردند. برای شرکت در آزمون کامپیوتری آیلتس هم هیچ جای نگرانی وجود ندارد. شما خیلی زود به آن مسلط شده و می‌توانید نتیجه دلخواه خود را به دست آورید.

    آزمون آیلتس کامپیوتری برای کدام گروه از داوطلبان انتخاب بهتری است؟

    در این مطلب به تفصیل تفاوت‌های آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی را مقایسه کردیم؛ اما حتما برای شما این سوال پیش آمده که آزمون کامپیوتری برای چه افرادی انتخاب بهتری خواهد بود. اگر دستخط خوبی ندارید و نگران این هستید که ممتحن به دلیل ناتوانی در خواندن چیزی که شما نوشتید از امتیازتان کم کند، احتمالا آزمون کامپیوتری برای شما انتخاب بهتری است. فقط فراموش نکنید که حتما روی تایپ سریع سرمایه گذاری کنید و آن را یاد بگیرید.

    در این زمان که اغلب افراد کارهای روزانه خود را با کامپیوتر انجام می‌دهند، معمولا تسلط خوبی روی آن دارند؛ به این ترتیب انجام آزمون به صورت کامپیوتری استرس کمتری به آن‌ها وارد می‌کند؛ اما اگر به کامپیوتر وارد نیستید، شاید آزمون کتبی برای شما انتخاب بهتری باشد. در آیلتس کامپیوتری آزمون کتبی اسپیکینگ در یک روز برگزار می‌شود؛ به همین دلیل افرادی که عجله دارند یا تحمل استرس آزمون در دو روز مجزا را ندارند، بهتر است کامپیوتری امتحان دهند. آزمون کامپیوتری برای افرادی که ترس از اجتماع دارند یا در فضاهای شلوغ عملکرد مطلوبی ندارند گزینه مناسب‌تری است ؟

    آزمون آیلتس کامپیوتری یا کاغذی بالاخره  کدامیک بهتر است ؟

    هر روز به داوطلبان شرکت در آزمون کامپیوتری افزوده می‌شود و از آنجا که اینترنت و کامپیوتر به بخش جدانشدنی از زندگی افراد تبدیل شده، امتحان دادن به صورت کامپیوتری برای بسیاری راحت‌تر است. با این وجود انتخاب شیوه شرکت در آزمون آیلتس به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. از آنجا که امکان شرکت در آزمون کتبی و کامپیوتری برای همه مهیاست، می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید که برای شما راحت‌تر است. اگر نیاز دارید سریع‌تر در آزمون شرکت کرده و نتایج خود را دریافت کنید، به نظر می‌رسد آزمون کامپیوتری به سبب دفعات بیشترِ برگزاری و سرعت عمل بالاتر در پاسخ‌دهی برای شما مناسب‌تر باشد.

    سوالات متداول

    شباهت های آزمون آیلتس کتبی و کامپیوتری در چیست؟

    • هر دو آزمون از نظر محتوای آزمون، فرایند و تعداد سوالات شبیه هم هستند.

    • هر دو در بخش آکادمیک و جنرال برگزار می شوند.

    • روز امتحان اسپیکینگ در هر دو مجزاست.

    • دستورالعمل های آزمون در هر دو یکسان است.

    تفاوت های آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی در چیست؟

    آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی در زمان برگزاری آزمون، نحوه ثبت نام، در اعلام نتابج و قالب ارائه سوالات باهم تفاوت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست