تحصیل در آمریکا

 

آمریکا

آمریکا-مهاجرت-تحصیلی

تحصیل در آمریکا، شرایط اخذ ویزای تحصیلی ، شرایط اپلای  و شرایط سنی تحصیل در این کشور در این مقاله به صورت علمی مورد بررسی قرار می گیرد. تحصیل دراین  کشور  و ویزای تحصیلی این کشور چه شرایطی دارد؟ آیا امکان تحصیل در این کشور برای دانش جویان بین المللی و دانشجویان ایرانی وجود دارد؟ با توجه به اینکه قوی ترین و بهترین دانشگاه های جهان در این کشور قرار دارد، از این رو مهاجرت تحصیلی به آمریکا رویای بسیاری از دانش جویان در سراسر جهان شده است.تحصیل در این کشور از کیفیت و اعتبار بالایی برخوردار است زیرا اکثر دانشگاه های برتر دنیا در این کشور قرار دارند. گفتنی است که در این کشور بخش زیادی از بودجه به آموزش اختصاص داده شده که این سبب شده این کشور همواره در زمینه تحصیلی و پژوهشی پیشرو باشد. در واقع تحصیل در این کشور به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و سبب اشتغال به کارهای مرتبط و تاپ دنیا می شود. علاوه بر این در صورتی که دانشجویان از معدل بالا و وضعیت تحصیلی خوبی برخوردار باشند می توانند از بورسیه و حضور در دانشگاه های برتر برای مقاطع تحصیلی بالاتر برخوردار باشند. از سوی دیگر تحصیل در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی بوده که اولین زبان دنیا است. از این رو تحصیل در این کشور تجربه ای موفقیت آمیز و نوعی سرمایه گذاری برای آینده زندگی، کاری و تحصیلی فرد خواهد بود.

مباحثی که در این نوشتار بررسی می گردد:

  • شرایط تحصیل در این کشور

  • تحصیل در این کشور در مقطع مدارس (کلیه مقاطع زیر ۱۸ سال)

  • تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی

  • تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی ارشد

  • تحصیل در این کشور در مقطع دکتری

  • تحصیل در کالج های این کشور

  • شرایط سنی تحصیل در این کشور

  • شرایط اپلای این کشور

  • مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در این کشور

  • تحصیل در این کشور بدون مدرک زبان

  • تحصیل در این کشور  به همراه بورسیه تحصیلی 

  • شرایط کار دانشجویی و ضمن تحصیل در این کشور

  • بهترین رشته های تحصیلی در این کشور

  • مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی این کشور

  • ویزای همراه دانشجویی 

  • شرایط کار پس از تحصیل 

  • شرایط اخذ اقامت و تابعیت  از طریق تحصیل

  • سوالات متداول در زمینه تحصیل در 

  • سخن پایانی درباره تحصیل در این کشور

شرایط تحصیل در آمریکا

دانشگاه های متعددی در سرتاسر جهان وجود دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی می باشند. در این میان دانشگاه های کشور این کشور در بالاترین سطوح آموزشی از نظر رنکینگ جهانی قرار دارد. در جدول زیر ۵ دانشگاه برتر جهان بررسی شده است:

رتبه بندی

نام دانشگاه

کشور

تعداد دانشجویان

درصد دانشجویان خارجی

۱

دانشگاه تکنولوژی ماساچوست

آمریکا

۱۱,۲۳۱

۳۴%

۲

دانشکاه آکسفورد

انگلیس

۲۰,۲۹۸

۴۰%

۳

دانشگاه استنفورد

آمریکا

۱۵,۸۷۸

۲۳%

۴

دانشگاه کمبریج

انگلیس

۱۸,۷۴۹

۳۷%

۵

دانشگاه هاروارد

آمریکا

۲۲,۹۴۷

۲۳%

دانشگاه ام آی تی بهترین دانشگاه در کمبریج ماساچوست آمریکا و در جهان است. دانشگاه MIT در سال ۱۸۶۱ تاسیس شد و بر اساس سیستم اروپایی علوم کاربردی و مهندسی و پلی تکنیک شروع به کار کرد. این دانشگاه در طی سالیان کار خود فرهیختگان مشهوری را به دنیا روانه کرده است.

دانشگاه آکسفورد بعد از دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان است که در شهر آکسفورد انگلستان قرار دارد. قدیمی بودن این دانشگاه به حدی است که سال تاسیس آن مشخص نیست اما بر اساس قدیمی ترین اسناد موجود این دانشگاه حداقل از سال ۱۰۹۶ مشغول به فعالیت بوده است.

دانشگاه استنفورد یکی از بهترین دانشگاه های آمریکا است که در شهر استنفورد قرار دارد. مساحت کمپس این دانشگاه ۳,۳۱۰ هکتار می باشد. دانشگاه استنفورد در سال ۱۸۸۵ بدست للند و جین استنفورد به یاد پسر از دست رفته شان احداث شد.

تحصیل در آمریکا برای شهروندان خارجی امکان پذیر است. در شرایط تحصیل در آمریکا تنها نیاز است که در این راستا شخص بتواند یک پذیرش از دانشگاه های آمریکا دریافت نماید تا از آن طریق برای تحصیل در آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام نماید. از آنجایی که کشور آمریکا پیشرفته ترین کشور جهان شمرده می شود، افراد بسیاری رویای تحصیل در آمریکا را در سر دارند. مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل، یکی از راه های دریافت اقامت این کشور محسوب می شود. خوشبختانه دانشگاه های این کشور شرایط مساعدی را برای افرادی که از دانشگاه های معتبر و شناخته شده فارغ التحصیل شده اند، قائل می شود. البته شایان ذکر است که شرایط دانشجو همچون معدل عالی، پژوهش های ارزشمند و … دلیل محکمی بر انتخاب شخص جهت تحصیل در آمریکا خواهد بود.

تحصیل در آمریکا در مقطع مدارس (کلیه مقاطع زیر ۱۸ سال)

عموما تحصیل در آمریکا در چندین سطح مختلف تقسیم بندی می شود. مدارس ابتدایی، مدارس راهنمایی و دبیرستان ها. تحصیل در آمریکا ابتدا از ۱ تا ۵ سالگی در مهدکودک شروع شده و سپس از ۶ سالگی کودکان وارد مدارس ابتدایی می شوند. تحصیل در مدارس آمریکا اغلب از پایه ۱ تا ۵ در مدارس ابتدایی، ۶ تا ۸ در مدارس راهنمایی و از پایه ۹ تا ۱۲ در دبیرستان انجام می شود. همچنین در کشور آمریکا مدارس شبانه روزی و بین المللی زیادی وجود دارد که با پرداخت هزینه، امکان تحصیل برای دانش آموزان خارجی نیز در این مدارس وجود دارد. لازم به ذکر است جهت پذیرش در این مدارس معدل و سطح زبان دانش آموز اهمیت داشته و اغلب از سنین ۹ سال به بالا در این مدارس پذیرفته می شود.

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی

اگرچه پذیرش جهت تحصیل در آمریکا ، دانشگاه به دانشگاه متفاوت است. اما اغلب دانشگاه های آمریکا شرایط مشابهی را مشخص کرده اند. مهم ترین مواردی که در پذیرش و تحصیل در آمریکا تاثیر می گذارد، داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله دبیرستان، معدل دیپلم بالا، مشارکت در فعالیت های فوق برنامه، نمرات آزمون های (Scholastic Aptitude Test )SAT و (American College Testing) ACT ، مقالات نوشته شده و مصاحبه هایی است که ممکن است دانشگاه مورد نظر، با دانشجو داشته باشد. علاوه بر اینها باید مدرک زبان انگلیسی در سطح Tofel 80 که معادل آیلتس ۶ محسوب می شود، نیز ارائه گردد. تحصیل در آمریکا در دوره لیسانس اغلب حدود ۴ سال به طول می انجامد و فرد در طول تحصیل خود اجازه کار نیز خواهد داشت.

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس چندین معیار مهم وجود دارد. به طور قطع در ابتدا جهت تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد نیاز است، مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده باشید. معدل و نمرات شما در پذیرش به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود. در سیستم امتیازبندی GPA در مقطع فوق لیسانس بایستی حداقل معدل ۳ را کسب نمایید. علاوه بر آن آزمون هایی نظیر GRE نیز در این مقطع از تحصیل در آمریکا برگزار خواهد شد. البته بسته به رشته تحصیلی شما این آزمون ها متفاوت خواهد بود. بطور مثال برای رشته حقوق آزمون LSAT، برای رشته مدیریت آزمون GMAT و یا برای تحصیل پزشکی در آمریکا آزمون MCAT برگزار می شود. دوره های کارشناسی ارشد اکثرا بین ۱ تا ۲ سال زمان می برد و در نهایت در پایان دوره کارشناسی ارشد شخص بایستی یک پایان نامه ارائه داده و از پایان نامه خود دفاع نماید.

تحصیل در آمریکا در مقطع دکتری

بطور قطع جهت تحصیل در آمریکا برای مقطع دکترا، شما نیاز دارید تا یک استاد دانشگاه در کشور آمریکا را به عنوان سوپروایزر خود پیدا کنید. عموما تحصیل دکترا در آمریکا بیشتر به صورت پژوهشی انجام می شود. تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا اغلب ۴ سال و یا بیشتر به طول می انجامد. در کشور آمریکا این امکان وجود دارد که به صورت مستقیم پس از مقطع لیسانس نیز وارد دوره دکترا شوید. در این صورت طول تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا ۵ تا ۷ سال زمان خواهد برد. معمولا دوره های دکترا (که مستقیم از فوق لیسانس وارد می شوید) ابتدا به صورت دوره های دو ساله برگزار می شود، که اغلب از سمینار و کنفرانس تشکیل می شود. پس از آن آزمون داده و وارد دوره دوم تحصیل دکترا می شوید. در این دوره نیز در زمینه رشته تحصیلی خود تحقیقات خود را آغاز نموده و درنهایت بایستی از پایان نامه دکترا خود دفاع نمایید.

تحصیل در کالج های آمریکا

کالج ها موسسات علمی هستند که در امریکا از کیفیت بالایی در اموزش برخوردارند. این موسسات نظیر دانشگاه ها بوده با این تفاوت که غالبا مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را ارائه می دهند علاوه بر این ممکن است از هزنه های کمتری نسبت به دانشگاه های خصوصی برخوردار باشند. در جدول زیر برخی از کالج های امریکا عنوان شده است.

کالج های آمریکا

Granite State College

Broward College

Pensacola State College

South Florida State College

St. Petersburg College

Unity College

Western Nevada College

Bluefield College

Cottey College

New England College

Covenant College

Elmira College

شرایط سنی تحصیل در آمریکا

شرایط سنی تحصیل در امریکا بر اساس امار ها حاکی از آن است که حدود ۵۲٫۶ در صد از داوطلبان تحصیل در کالج های امریکا حدود ۲۰ تا ۲۱ سال سن دارند. گفتنی است که اغلب دانشجویان در دانشگاه های دولتی بین ۱۸ تا ۲۴ سال، سن داند در حالیکه در موسسات غیرانتفاعی دانشجویان از سن بیشتری برخوردار بوده و تقریباً نیمی از آنها ۳۰ سال یا بیشتر دارند، با این وجود، بیش از ۲۰ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی در مؤسسات چهار ساله بالای ۲۴ سال سن دارند. حداقل سن برای پذیرش در دوره کارشناسی ۱۷ تا ۲۱ سال بسته به رشته  در مقطع لیسانس است.  لازم به ذکر است حداکثر محدودیت سنی دوره های مختلف تحصیل در آمریکا در هر رشته از داشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.

شرایط اپلای آمریکا

جهت اقدام برای تحصیل در آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی آمریکا، سه نوع ویزا تعریف شده است.

بنا بر نوع تحصیل در آمریکا ، شما باید برای هر یک از این نوع ویزا اقدام نمایید.

  • ویزا F-1:

ویزا F-1 رایج ترین نوع ویزا محسوب می شود. اکثر افرادی که قصد تحصیل در آمریکا برای مدت طولانی را دارند، اغلب بایستی برای این نوع ویزا اقدام نمایند. کسانی که این نوع ویزا را دریافت کرده اند، جهت اقدام برای دریافت ویزای همراه، بایستی ویزای F-2 را دریافت نمایند. بنا بر این ویزا فرد همراه اجازه کار نخواهد داشت.

  • ویزا M-1:

این نوع ویزا برای افرادی است که برای دوره های کوتاه مدت در حدود ۶ ماه در موسسات حرفه ای قصد تحصیل در آمریکا را دارند. که در این نوع ویزا امکان اعطا ویزای همراه تحت عنوان ویزای M-2 نیز وجود دارد.

  • ویزا J-1:

این نوع ویزا جهت تحصیل در آمریکا برای طیف گسترده ای از افراد صادر می شود. برای پژوهشگران، استادان و … که به صورت فرصت مطالعاتی قصد ورود به آمریکا را دارند. این ویزا برای افرادی که بورسیه تحصیلی نیز دریافت کرده اند صادر می شود. معروفترین بورسیه که ویزا J-1 را شامل می شود بورسیه تحصیلی فولبرایت است. این ویزا به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت صادر می شود و برای همراه نیز به صورت ویزای J-2  صادر می شود. کسانی که ویزای J-2 را دریافت می کنند تنها در صورت دریافت اجازه کار امکان کار در آمریکا را خواهند داشت.

شما به ویزاهای زیر نیاز دارید:

جهت تحصیل در آمریکا در دوره های زیر:

F

کالج و دانشگاه

دبیرستان

مدارس متوسطه خصوصی

مدارس علوم دینی

هنرستان های موسیقی

سایر موسسات آموزشی شامل دوره های آموزش زبان

M

آموزش فنی و حرفه ای در موسسات فنی و حرفه ای به جز دوره های آموزش زبان

J

استادان، پژوهشگران و … به منظور دوره های فرصت های مطالعاتی

گپ تحصیلی آمریکا

سیستم آموزشی ایالت متحده در رابطه با گپ تحصیلی بسیار حساس و سخت گیرانه عمل می کند. گپ تحصیلی آمریکا تا حدود یکسال مورد قبول است اما برای زمانی بیش از این شرایط خاصی برای پذیرش آن وجود دارد. در صورتی که متقاضی در گپ تحصیلی خود به دستاوردی ارزشمند رسیده باشد و یا به لحاظ علمی برای دانشگاه مفید باشد، همچنین شرایطی داشته باشد که گپ تحصیلی را بتواند توجیه کند می تواند در پذیرش دانشگاه موفق شده و در امریکا تحصیل کند.

حداقل معدل برای تحصیل در امریکا

شرط معدل از دیگر شرایط موثر و مهم در موفقیت در پذیرش تحصیل در امریکا است. هر مقطع و رشته تحصیلی و باتوجه به مقصد تحصیلی برای داوطلبان تحصیل در آمریکا می تواند شرط معدل متفاوتی داشته باشد. حداقل معدل برای تحصیل در امریکا معمولا با عنوان  GPA  که محدوده ای بین ۰ تا ۴ دارد بیان می شود.گفتنی است دانشگاه‌های کوچک‌ تر احتمالاً میانگین ۳٫۰ را به‌عنوان پایه انتخاب متقاضیان دور اول در نظر می‌گیرند و دانشجویانی که معدل نمرات آنها بین ۲٫۵ یا بالاتر است نیز احتمالاً پذیرش می‌شوند. سایر دانشگاه‌ها ممکن است فقط به ۲٫۰ نیاز داشته باشند، و این نیز معمولاً استاندارد اکثر کالج‌ها و دانشگاه ها است.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا

برای تحصیل در آمریکا در وحله اول شما باید مدارک زبان بین المللی معتبری نظیر تافل یا آیلتس داشته باشید. نکته ای که در مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا مطرح می باشد، این است که نمره مدرک زبان شما می تواند به نسبت رتبه و سطح تحصیلی دانشگاه متغیر باشد. در جدول زیر به حداقل نمره هایی که برای آزمون تافل برای تحصیل در دانشگاه های متفاوت آمریکا می پردازیم. پیشنهاد ما این است که برای مطمئن شدن از نمره مدرک زبان حتما به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه بفرمایید.

مقطع

دانشگاه های معمولی

دانشگاه متوسط

دانشگاه عالی

دکترا

۸۵

۹۵

۱۰۰

کارشناسی ارشد

۷۹

۸۵

۹۵

کارشناسی

۷۳

۸۰

۹۰

تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان

آنچه به طور معمول از شرایط تحصیل در امریکا به شمار می رود، مهارت در زبان انگلیسی و برخورداری از مدرک معتبر در آزمون های بین المللی نظیر ایلتس یا تافل است. با این حال در پاره ای از موارد امکان تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان نیز وجود دارد. لازم به یاد اوری است که تسلط و مهارت در زبان انگلیسی ضروری بوده زیرا دانشگاه های این کشور فقط به زبان انگلیسی تدریس می شوند. برخی از دانشگاه ها در موارد زیر از شرط مهارت زبان انگلیسی چشم پوشی می کنند:

  • دانشجویان بین المللی از کشوری فارغ التحصیل شده باشند که زبان انگلیسی در آن زبان رسمی باشد.

  • دانشجوی متقاضی از کالج یا دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشد که در آن زبان انگلیسی تنها رسانه آموزش است. در اینصورت دانشجو فقط باید نامه ای از دانشگاه خود مبنی بر اینکه این رشته تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود ارائه دهد.

  • داوطلب تحصیل در آمریکا از طریق برنامه زبان انگلیسی (ELP) که به عنوان برنامه انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) نیز شناخته می شود، باشد که از طریق آن دوره زبان انگلیسی را در دانشگاه گذرانده و می تواند پس از اتمام، برای پذیرش در برنامه خاص اقدام کنید.

     

    هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا

    ایالات متحده آمریکا یکی از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در بین دانشجویان بین المللی است که بیش از ۴۰۰۰ کالج و دانشگاه بین المللی برای انتخاب دانشجویان بین المللی دارد. هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا یکی از شرایط تحصیل در آمریکا است که قبل از شروع تحصیل در مقصد تحصیلی انتخابی خود، باید برای آن آماده شوید. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در امریکا باید مقدار مشخصی پول برای تامین هزینه های زندگی خود داشته باشید. دانستن هزینه های زندگی در مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور به شما کمک می کند بودجه خود را به طور موثرتری مدیریت کنید. بیایید نگاهی به هزینه های زندگی در آمریکا بیندازیم. در رابطه با محل اقامت و هزینه های مسکن دانشجویان بین‌المللی گزینه‌های مسکن مختلفی از جمله خانواده‌های میزبان، اقامتگاه‌های دانشگاهی و آپارتمان‌های اجاره‌ای دارند تا با نیازهای خود مطابقت داشته باشند. دانشگاه ها محل اقامت در محوطه دانشگاه را ارائه می دهند که به طور کامل با پشتیبانی یکپارچه مدیریت شده توسط دانشگاه مبله شده است.اشتراک خانه با سایر دانشجویان بین المللی به صرفه جویی در هزینه های مسکن کمک می کند.  خانه ها اغلب در مکان های مناسب در نزدیکی حمل و نقل عمومی قرار دارند و رفت و آمد در شهر را بسیار آسان تر می کند. برای حمل و نقل نیز دانش‌ جویان همچنین می‌توانند از وسایل حمل‌ونقل خصوصی و عمومی، از تاکسی گرفته تا ماشین‌های اجاره‌ای، اتوبوس، دوچرخه، تاکسی و قطار و مترو برای رسیدن به مقصد استفاده کنند. هزینه حمل و نقل عمومی در ایالات متحده آمریکا بسته به محل زندگی آنها و روش حمل و نقل مورد استفاده متفاوت است.  غذا، لباس، کتاب، لوازم التحریر و سایر هزینه هایی که دانشجویان بین المللی باید هزینه کنند نیز جزو هزینه های زندگی در ایالات متحده برای دانشجویان می باشد. هزینه این موارد بسته به فرد و شهر متفاوت است.

    تحصیل در آمریکا به همراه بورسیه تحصیلی آمریکا

    تحصیل در آمریکا هدف بسیاری از دانشجویان خارجی است. اما از آنجایی که هزینه های تحصیل در این کشور بالا است، دریافت بورسیه تحصیلی در آمریکا فرصت بسیار خوبی محسوب می شود. دولت ایالات متحده آمریکا جهت ایجاد امکان تحصیل در آمریکا برای دانشجویان خارجی، بورسیه های زیادی را قرار داده است. بر اساس این سیستم، انواع بورسیه های تعیین شده می تواند شامل هزینه های تحصیل (به تنهایی)، کمک هزینه تحصیلی به میزان مشخص و یا هزینه های تحصیل و زندگی در کنار هم و به طور کامل باشد. البته لازم به ذکر است، این بورسیه تحصیلی آمریکا اکثرا برای مقطع فوق لیسانس و دکترا تعیین شده است.

    نوع بورسیه

    توضیحات

    بورسیه های دولتی

     این بورسیه شامل برنامه فولبرایت و بورسیه هامفری است که جهت تحصیل در آمریکا برای دانشجویان خارجی است.

    بورسیه تحصیلی کالج ها و دانشگاه های آمریکا

     بورس تحصیلی دانشگاه آمریکایی، بورسیه کالج آمهرست، بورسیه کالج بریا، بورسیه دانشگاه کلارک، بورسیه کالج کولبای سایر، بورسیه کالج کلمبیا و …

    موسسات بین المللی اهدا بورسیه جهت تحصیل در آمریکا

     بورس تحصیلی بانک جهانی ژاپن، بورس بین المللی AAUW

    شرایط کار دانشجویی و ضمن تحصیل در آمریکا

    تحصیل در آمریکا برای مقاصد مختلف امکان پذیر است. همانطور که در بالا نیز ذکر شد، به منظور تحصیل در آمریکا انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا را می توان دریافت نمود. هر یک از این ویزاها شرایط متفاوتی را برای کار ضمن تحصیل در آمریکا برای دانشجو فراهم می آورد. در جدول زیر انواع ویزاها، طول مدت دوره ها و امکان کار در حین تحصیل در آمریکا در هر یک از ویزاهای تحصیلی آن بررسی شده است.

    انواع مجوزهای کار مجاز برای دانشجویان بین المللی در آمریکا

    طول آموزش

    مجوز کار

    نوع ویزا

    دوره اصلی محسوب می شود. اجازه کار پاره وقت و یا تمام وقت در طول دوره را دارند. تنها در سال اول اجازه کار ندارد.

    آموزش عملی برنامه درسی (CPT)

    F-1

    به صورت پاره وقت اجازه کار دارند.

    معمولا این دوره ها ۱ ساله است

    آموزش عملی اختیاری (OPT)

    بسته به دوره مربوطه مدت آن متفاوت است. برای دانشجویان دکترا تا بیشتر از ۱ سال و نیم نیز تمدید می شود. تحت شرایطی اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته را دارند.

    آموزش علمی (AT)

    J-1

    طول دوره ۶ ماه است. در حین تحصیل اجازه کار ندارند.

    آموزش عملی (PT)

    M-1

    معرفی دانشگاه های برتر آمریکا

    کشور آمریکا از نظر رده بندی بهترین دانشگاه های جهان بالاترین آمار را در تعداد دانشگاه های برتر جهان دارا است. این در صورتی است که دانشگاه های کشور های دیگری نظیر انگلستان نیز در این رده بندی از جایگاه خوبی برخوردار هستند. تعداد بالای دانشگاه های با کیفیت در کشور آمریکا باعث شده است سیل زیادی از دانشجویان به تحصیل در آمریکا تمایل داشته باشند. در زیر برای راهنمایی بیشتر شما جهت تحصیل در آمریکا، به بررسی برترین دانشگاه های آمریکا می پردازیم:

    رتبه بندی

    رتبه بین المللی

    نام دانشگاه

    رتبه بندی

    رتبه بین المللی

    نام دانشگاه

    ۱

    ۳

    دانشگاه استانفورد

    ۶

    ۸

    دانشگاه یاله

    ۲

    ۴

    دانشگاه تکنولوژی ماساچوست

    ۷

    ۱۰

    دانشگاه شیکاگو

    ۳

    ۵

    دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا

    ۸

    ۱۲

    دانشگاه جان هاپکینگز

    ۴

    ۶

    دانشگاه هاروارد

    ۹

    ۱۳

    دانشگاه پنسیلوانیا

    ۵

    ۷

    دانشگاه پرینستون

    ۱۰

    ۱۵

    دانشگاه برکلی کالیفرنیا

    بهترین رشته های تحصیلی در امریکا

    مطمئنا اگر قصد تحصیل در آمریکا و مهاجرت به آمریکا را دارید این سوال برایتان پیش آمده است که بهترین رشته ها برای اپلای امریکا، چه رشته هایی هستند!  در این قسمت به شما عزیزان بهترین رشته ها برای اپلای امریکا را بیشتر توضیح می دهیم. بهترین رشته ها برای اپلای امریکا شامل ۴ دسته مهم هستند که بسیار پرطرفدار بوده و بر اساس آمار به نسبت بیشترین دانشجوی خارجی را در خود جای داده است. ما در جدول زیر بهترین رشته ها برای اپلای امریکا را نام بردیم و به صورت تقریبی تعداد دانشجویانی که در این رشته ها در حال تحصیل هستند را آورده ایم.

    رشته مدیریت کسب و کار

    ۱۹۸ هزار دانشجو

    رشته های مهندسی

    ۱۹۵ هزار دانشجو

    رشته های ریاضی و کامپیوتر

    ۱۱۴ هزار دانشجو

    رشته علوم اجتماعی

    ۷۶ هزار دانشجو

    • پذیرش از دانشگاه

    • گدرنامه معتبر که حداقل ۶ ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد.

    • پر کردن فرم DS-160 به صورت آنلاین

    • پرداخت هزینه های درخواست

    • عکس که به صورت آنلاین آپلود می کنید.

    • دریافت فرم l-20

    • دانشگاه در ابتدا شما را در سیستم sevis ثبت نام کرده و سپس فرم l-20 را برای شما ارسال خواهد کرد. لازم است که هم شما و هم دانشگاه مربوطه جهت امکان تحصیل در آمریکا ، فرم l-20 را امضا نمایید.در صورت داشتن همراه برای هر یک از همراهان خود نیز باید فرم l-20 را دریافت نمایید.

    • ممکن است مدارک دیگری همچون مدرک تحصیلی شما، مدرک زبان یا آزمون های دیگری همچون GRE از شما درخواست شود.

    • تمکن مالی

    ویزای همراه دانشجویی در آمریکا

    هر فردی که در ایالات متحده تحصیل خواهد کرد می تواند از یکی از سه نوع ویزای F1، ویزای J1 یا ویزای M1.برخوردار است. افرادی که ویزای تحصیلی و دانشجویی آمریکا را دارا هستند علاوه بر تحصیل می توانند به کار مشغول شوند. با این حال ویزای همراه برای همراهان افرادی که به تحصیل در آمریکا مشغول هستند امکان پذیر است. ویزای همراه دانشجویی امریکا از نوع F2 است.

    شرایط کار پس از تحصیل در آمریکا

    برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا پس از تحصیل در آمریکا امکان کار در این کشور را خواهند داشت؟ دولت آمریکا برای دانشجویان خارجی قانونی را مشخص کرده است که فرد بایستی ۶ ماه پس از اتمام تحصیل در آمریکا این کشور را ترک نماید. در این مدت بسته به نوع ویزای تحصیلی، فرصت دارید تا کار مرتبط با رشته تخصصی خود را پیدا کنید.به این منظور می توانید برای ویزای H-1B اقدام نمایید. بر اساس این ویزا، کارفرمای آمریکایی می تواند شما را استخدام کند. طول مدت این ویزا می تواند ۳ سال تا ۶ سال باشد. علاوه بر آن برای دانشجویانی که با ویزای J-1 وارد شده اند، این امکان وجود دارد که  توسط دانشگاه مربوطه به عنوان هیئت علمی آن دانشگاه پس از اتمام تحصیل در آمریکا استخدام شوند. شما می توانید جهت دریافت کار پس از تحصیل در آمریکا ، دوره OPT را نیز پس از اتمام تحصیل خود بگذرانید. اکثر افرادی که از این دوره استفاده می کنند به این دلیل است که، این دوره به شما فرصت می دهد ۱ سال دیگر نیز در کشور آمریکا حضور داشته باشید.

    شرایط اخذ اقامت و تابعیت آمریکا از طریق تحصیل

    اغلب افرادی که به تحصیل در آمریکا می پردازند، علاقه مند هستند که بتوانند به اقامت این کشور نیز دست پیدا کنند. پس از تحصیل در آمریکا ، این امکان وجود دارد که شما از چندین روش به اقامت آمریکا دست پیدا کنید. این راه ها می تواند از طریق ازدواج، کار و یا سرمایه گذاری باشد. در صورتی که با یک فرد آمریکایی ازدواج نمایید پس از گذشت ۳ سال از زندگی مشترکتان می توانید درخواست شهروندی دهید. البته اکثر کسانی که برای تحصیل در آمریکا وارد می شوند، پس از آن برای کار اقدام می کنند. در صورتی که کارفرمایی شما را استخدام نماید، اقامت دائم ۱۰ ساله (گرین کارت) آمریکا را دریافت خواهید نمود. پس از دریافت اقامت دائم آمریکا شما می توانید همچنان برای شهروندی این کشور نیز درخواست دهید. این در صورتی است که حداقل ۵ سال از اقامت دائم شما گذشته باشد و سلامت رفتاری شما به دولت آمریکا ثابت شده باشد.

    سوالات متداول

    ✅تحصیل در آمریکا چه شرایطی دارد؟

     تحصیل در آمریکا با توجه به شرایط سخت ویزا در شرایط فعلی نیازمند داشتن رزومه قوی، پیش زمینه تحصیلی بسیار مناسب، سطح زبان بالا و انگیزه و پشتوانه مالی بسیار خوب می باشد.

    ✅هزینه تحصیل در آمریکا به چه صورت است؟

    هزینه های تحصیل در آمریکا با توجه به گستردگی بسیار زیاد دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی بسیار متغیر است و از تحصیل با بورسیه که تمام هزینه های دانشجو به عهده دانشگاه می باشد تا دانشگاه ها و دوره هایی با شهریه ۵۰ هزار دلار در سال و حتی بالاتر را شامل می شود.

    ✅شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا چگونه است؟

    برای بورسیه تحصیلی در آمریکا نیازمند سطح زبان بالا، رزومه تحقیقاتی و پژوهشی مناسب، معدل خوب، تحصیل در دانشگاه سطح خوب در مقاطع قبلی، مقالات ISI، انگیزه قوی، شرکت در آزمون های خاصی نظیر GRE در برخی رشته ها و … دارد.

    ✅با تحصیل در آمریکا امکان اخذ اقامت نیز وجود دارد؟

    بله، به طور کلی در کشورهای مهاجرپذیر پس از اتمام تحصیل، امکان تمدید ویزا جهت کار وجود دارد و آمریکا نیز فرصت برای استخدام جهت کار و یا کارآفرینی پس از تحصیل وجود دارد.

    آیا محدودیت سنی برای حضور در دانشگاه های ایالات متحده وجود دارد؟

    به طور کلی، شما باید دبیرستان را تمام کرده باشید و حداقل باید ۱۷ سال سن داشته باشید.

    سخن پایانی

    تحصیل در این کشور علاوه بر اینکه امکان برخورداری از برترین دانشگاه های جهان را برای شما فراهم می آورد، شانس اخذ اقامت کشور آمریکا را نیز برای شما مهیا می کند. امروزه با توجه به اینکه مهاجرت به این کشور و اخذ ویزاهای آمریکا چندان آسان نمی باشد، خوشبختانه همچنان راه مهاجرت تحصیلی به این کشور برای ما باز است. امکان تحصیل در این کشور بیشتر برای کسانی فراهم می شود که از دانشگاه های خوب ایران فارغ التحصیل شده، معدل و نمرات خوبی نیز از آزمون های گفته شده در این مقاله داشته و همچنین حداقل شرایط سنی تحصیل در آمریکا را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست